Száz éve repülték át először a La Manche-csatornát
2009. július 27. 09:47 MTI
Száz évvel ezelőtt, 1909. július 25-én, egy szürke és esős napon repülte át az első ember, a francia Louis Blériot a La Manche-csatornát.
Korábban
A merész pilóta a reggeli szürkületben indult Calais közeléből saját tervezésű, egyfedelű gépével, amelyben mindössze 25 lóerős, háromcilinderes Anzani-motor dolgozott, s félóránál is kevesebb idő alatt érkezett meg Doverbe. A rossz időjárási viszonyok miatt útja során egy ideig sem Franciaország, sem Anglia partjait nem látta, így iránytű és rádióösszeköttetés nélkül repült (igaz, a biztonság kedvéért egy romboló kísérte a tengeren). Blériot hőstettének nemcsak a dicsőség és a világhír lett a jutalma, hanem akkoriban fejedelmi összegnek számító 1000 font sterling jutalom is, amelyet a Daily Mail című lap tűzött ki a csatornát elsőként átrepülő pilóta számára.
Az 1872. július 1-jén született Blériot karrierje autófényszórók eladásával indult, de az így keresett pénzt rögvest el is költötte vitorlázó repülőgépekkel folytatott kísérleteire. 1903-ban Gabriel Voisin társaságában repülőgépgyártó vállalatot alapított, amely sikertelen tervei és kísérletei miatt a csőd szélére került. Blériot önállósította magát és egyedül építette tovább gépeit, a La Manche-csatornát végül 11. típusával szelte át.
A kísérletre főként a jutalom inspirálta, de akadtak vetélytársai is. A jóképű és népszerű playboy Hubert Latham egy héttel korábban, július 19-én indult útnak, de a doveri szikláktól tíz kilométerre motorhiba miatt a tengerbe esett. A hírnév morzsáiból így is jutott neki, hiszen - nem önszántából - ő lett az első ember, aki sikeresen landolt a vízen. A francia ősökkel büszkélkedő orosz arisztokrata, Charles de Lambert szintén július 25-re tervezte az indulást, de a próbarepülések alatt szerzett sérülései miatt ki kellett szállnia a versenyből.
Maga Blériot sem volt "csúcsformában": egy korábbi balesete miatt lába megégett és csak mankókkal tudott járni. Ráadásul amikor felesége könyörgése ellenére mégis a levegőbe emelkedett, motorja túlmelegedett, de szerencséjére az eleredő eső lehűtötte a szerkezetet s az kitartott az út végéig. A cél előtt újabb nehézséggel szembesült: a híres doveri fehér sziklák túl meredekek voltak a kis gép számára, így csak üggyel-bajjal sikerült földet érnie, a futómű meg is rongálódott.
A világhírt ügyesen használta ki, repülőiskolát nyitott és bemutatórepüléseket is tartott, "Blériot Lajos" 1909. október 17-én a magyar közönséget is elkápráztatta. 1910-ben a világon elsőként szárnyalta túl az óránként 100 kilométeres sebességet. Az üzleti lehetőséget is felismerte, s repülőgépgyárat alapított, amely az első világháborúban vadászgépeket gyártott. Louis Blériot 1936. augusztus 1-jén hunyt el, 64 éves korában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
rejtélyek
- Máig megoldatlan a Mary Celeste kísértethajó rejtélye
- Dél-Amerikában is fosztogatott Butch Cassidy bandája
- Máig számos rejtély övezi a sandringhami zászólalj eltűnését
- A pápai tiltás ellenére sokáig töretlen volt a szabadkőművesek népszerűsége
- Máig nem tudni, mi történt a rejtélyes módon eltűnt roanoke-i kolóniával
- Egy letűnt korszak rejtélyes mementói a Húsvét-szigeti moai szobrok
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap