Repülő szekérrel indult volna Cromwell a Holdra
2009. július 22. 10:22
A világ jelenleg az Apollo-11 küldetésének 40. évfordulója kapcsán rendezett ünnepségek lázában ég. Nem árt hát megemlékezni arról, hogy az egyik első Holdutazás terve jóval korábban, a 17. századi Angliában született meg.
Korábban
A kora újkor egyik legnagyobb tudományos elméje, és a Royal Society egyik alapítója, Dr. John Wilkins az angol polgárháború idején fogott a Holdutazás megtervezésébe. Kolumbusz, Drake és Magellán utazásain felbuzdulva Wilkins ugyanis úgy gondolta, hogy ha azok lehetetlennek tűnő utazásai sikeresek voltak, akkor nem lehet bonyolultabb a Hold meghódítása sem.
Az Oliver Cromwell sógoraként is ismert Wilkins az utazás terveit két könyvben örökítette meg, amelyekből kiderül, hogy a férfi már hozzálátott a repülő szekerek prototípusának megálmodásához is. A Dr. Allan Chapman által „jakobita űrprogramnak” nevezett kezdeményezés kezdetben ugyanis - sok más hasonló tervhez hasonlóan - sikeres volt. A kor kedvezett a tudományos felfedezéseknek, így hatalmas előrelépésekre került sor a földrajz, a csillagászat vagy épp az anatómia terén.
Galilei felfedezései bebizonyították, hogy az univerzumról korábban gondolt elméletek helytelenek, és a csillagászati megfigyelések rávilágítottak, hogy a Hold felszíne nem különbözik sokban a Földétől. Ezt derítették ki Thomas Harriot megfigyelései is, aki a holland tengertérképekhez hasonlította a szomszédos égitest felszínét.
Wilkins 1614-ben született, Northampton közelében, egy aranyműves fiaként. Később tanár, illetve egyházi elöljáró lett, majd kreativitása miatt vált közismertté: az ő nevéhez fűződik az első légpuska, vagy épp a mérföldszámláló is. Kertjében vendégei elkápráztatására egy szivárványgépet is épített, és az ő nevéhez fűződik a felfújható gumiabroncs első prototípusa is. Alakja egy történelmi regénysorozatban, Neal Stephenson The Baroque Cycle című trilógiájában is megjelent.
A feltalálóra komoly hatással volt Johannes Kepler munkássága, akinek 1634-ben írt könyve már a Holdutazás gondolatát feszegette. A fiatal Wilkins így 1638-ban az Újvilág felfedezése a Holdon (The Discovery of a New World in the Moone) címmel írt könyvet, amelyben amellett érvelt, hogy a Hold és más égitestek is lakhatók lennének. Éppen ezért minél hamarabb szeretett volna találkozni annak lakóival, a szelenitákkal, és kereskedelmi kapcsolatokat kiépíteni velük.
Ez nem is lett volna nehéz, hiszen Wilkins elképzelése szerint az embert egyfajta mágnesesség tartja a bolygón (ez sokak számára hihető volt, hiszen évekkel Isaac Newton gravitációs elmélete előtt járunk). A férfi emellett a felhők megfigyelése alapján úgy gondolta, hogy ha az ember képes 30 kilométer magasságba eljutni, akkor ettől az erőtől megszabadulva keresztülrepülhet a világűrön.
Ezt Wilkins egy különleges hajóval képzelte el, amelyet egy puskaporral működő primitív motor hajtott volna meg, és gépezetek illetve szárnyak segítettek volna a repülésben. A szárnyakat madártollal vonta volna be, és a hajó a mai repülőkhöz hasonlóan alacsony szögben szállt volna fel.
Érdekesség, hogy a férfi szerint az utazás során nem lett volna szükség élelemre, hiszen az emberek egyrészt sokáig kibírják táplálék nélkül, másrészt szerinte az űrben, megszökve a Föld mágnesességétől, a szervekben nem keletkezik éhségérzet. Valami hasonlót gondolt a légzéssel kapcsolatban is: szerinte az utazók a magashegyi hegymászókhoz hasonlóan hozzászoknak ahhoz, hogy az „angyalok lélegzetét” szívják be, így a Hold felé szép lassan átáll a szervezetük a kevesebb levegőre.
A történeti feljegyzések szerint Wilkins 1654-ben a kor egy másik vezető tudósa, Robert Hooke segítségével kezdett kísérletekbe a Wadham College kertjeiben. Az 1660-as évekre azonban már rájöttek, hogy az utazás mégsem lesz olyan egyszerű, mint korábban gondolták. Az 1670-es évekre pedig az álmok végképp szertefoszlottak: a már korábban is említett tudományos robbanás kapcsán megszülető fizikai felfedezések egytől egyig azt mutatták, hogy mégsem ennyire egyszerű eljutni a Holdra.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Németország
- A hatalmas veszteségek sem állították meg a szovjet hadsereget Sztálingrádnál
- Egyetlen hajót sem süllyesztett el a rettegett német monstrum, a Tirpitz
- Pattanó bombákkal semmisítették meg a britek a Ruhr-vidék gátjait
- Megrendítő beszédet mondott a berlini fal árnyékában J. F. Kennedy
- Véletlenül jutott kulcsfontosságú szerephez a berlini fal ledöntésében Günter Schabowski
- Családját is feláldozta a propaganda mestere, Joseph Goebbels
- Még az akasztófa árnyékában is tagadta bűnösségét Hermann Göring
- Búcsúcédulák bevételeiből finanszírozták, de így sem haladt a kölni dóm építése
- Bár tudomására jutott, nem tett jelentést a Hitler ellen készülő merényletről Erwin Rommel
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap