Ókori föníciai vitorlással hajózzák körbe Afrikát
2008. augusztus 15. 09:17
A föníciaiak után 2500 évvel egy ókori vitorlás pontos másán kívánja körbehajózni Afrikát társaival egy angol üzletember. A csapat vasárnap indul Szíriából.
Korábban
Az expedíció Philip Beale második kalandtúrája: 2003-ban egy 1200 éves hajó pontos másán vitorlázott el Indonéziából Afrikába.A vitorláson húszfős, többségében brit legénység szolgál. Az expedíció Szíriából indul, majd áthalad a Szuezi-csatornán, megkerüli Afrika szarvát, hogy a kontinens keleti partja mellett hajózva elérje a Jóreménység fokát; ez az expedíció kritikus pontjának számít. Az utazás a nyugati part mentén folytatódik, a föníciaiak 21. századi követői áthajóznak a Gibraltár-szoroson, majd a Földközi-tengeren Szíriába térnek vissza. Az út során az expedíció 31,5 ezer kilométert tesz meg.
"Utunk legnehezebb szakasza a Jóreménység fokának körbehajózása lesz, ahol sok hajóroncs árulkodik az embert próbáló körülményekről. Húszméteres vagy még magasabb hullámokkal lehet dolgunk, mindez decemberben, vagy januárban" - mondta Beale, aki 70 százalék esélyt ad a csapatnak arra, hogy sikeresen véghezviszi a feladatot.
A Phoenicia névre keresztelt vitorlás, amelynek tervrajzai ókori hajóroncsok, antik vázákon látható ábrázolások és egyéb régészeti leletek alapján készültek, teljes egészében fából épült. A vitorlást szír hajóépítő mester készítette. Orva Bader hajóács szerint neki és csapatának semmi nehézséget nem okoz, hogy 200-300 éves technikákat alkalmazva megépítsen egy hajót "Három emberem két hónap alatt bármilyen hajót megépít. Ebben az esetben viszont a vitorláson állandóan 5-10 ember dolgozott és több mint 8 hónapunkba tellett, míg megbirkóztunk a feladattal. Nehéz, ám annál élvezetesebb munka volt" - hangsúlyozta a hajóépítő.
A hajó nélkülöz minden modernkori kényelmet - nincs ventiláció, vagy folyóvíz, a hálóhelyeken pedig alig-alig lehet kinyújtózni, az egyetlen engedmény a korszerű navigációs berendezés. A vitorlást a föníciai hajókkal ellentétben mentőcsónakokkal is felszerelték, és jókora élelmiszer- és vízkészlettel indul útnak. Ám, ahogy az ókori hajósok, 21. századi követőik sem tudják, hogyan viselkedik vitorlásuk, míg ki nem értek a nyílt vízre.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
zsidóság
- Embertelen körülményekkel szembesültek a budapesti nagy gettó lakói
- Már gyermekkorában tragédiák kísérték Radnóti Miklós életét
- Szenes Hanna a Szentföldön maradhatott volna, de visszatért, hogy segítsen
- Ágyúkkal támogatta Ganz Ábrahám a magyar szabadságharcot
- Munkaszolgálatosok a keleti fronton
- Eredménytelenül szervezett titkos béketárgyalásokat David Ben-Gurion
- Kémből vált befolyásos üzletemberré az embermentő Oskar Schindler
- Mit lehetett tudni a holokausztról 1944-ben Magyarországon?
- Több ezer zsidó életét mentette meg a holokauszt idején Ángel Sanz Briz
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.