Szívderítő és bizarr anekdotáknak egyaránt táptalaja volt az első világháború
2022. augusztus 22. 18:05 Múlt-kor
Korábban
Amikor a taxi is katonákat szállított
Manapság már furcsának hathat, hogy a háború első hónapjaiban a katonák többsége élvezettel vetette bele magát a harcokba. A háborús pszichózis hatásait csak kevesen tudták elkerülni. A katonák azonban nem mindig jutottak el egykönnyen a harctérre.
A konfliktus egyik legszokatlanabb eseménye a háború első hónapjaihoz köthető. A német császári hadsereg a Schlieffen-tervnek megfelelően betört Belgiumba, és onnan támadva bekerítő hadműveletbe kezdett a franciák ellen, akik kétségbeesetten vonultak vissza Párizs felé.
Párizsi taxik szállítják a francia katonákat a Marne-hoz 1914 kora őszén
A franciák a Marne folyó déli partján megálltak, és védelmi állások építésébe kezdtek. A németek olyan közel kerültek Párizshoz, hogy a távolból a 20 kilométerre fekvő Eiffel-torony tetejét is megpillanthatták.
Nem számoltak azonban az Elzász felől érkező francia hadtestekkel, és szeptember 5-re, a fordulat napjaként emlegetett időpontra már őket fenyegette a bekerítés veszélye.
Egy nappal később, 1914. szeptember 6-án a 7. francia gyaloghadosztály katonáit 600 párizsi taxival szállították a marne-i hadszíntérre, amelyeket Gallieni tábornok, Párizs katonai kormányzója rekviráltatott a hadsereg számára.
Bár a francia háborús legendáriumban a marne-i taxik története kiemelt helyet foglal el, a taxisok által a frontra fuvarozott mintegy 6 ezer katona valójában csupán a hátvédet erősítette meg, s csak töredékük avatkozott a harcokba.
A mindössze öt napig tartó marne-i ütközetben több mint kétmillió német és francia katona, s közel 70 ezer brit harcolt, így a hatezer főt akár elhanyagolható számnak tekinthetjük. A szárnyra kelt anekdotát maga a francia kormány erősítette, amelynek az volt a célja, hogy a katonák és a civilek között egyfajta erős kapocs – ahogyan fogalmaztak: "szent unió" – jöjjön létre a háborúban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke 16:10
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap