Szinte mindent túléltek a pokolmacskák, a világháború amerikai vadászrepülői
2024. október 25. 09:05 Múlt-kor
Korábban
A Zeroölő
A második világháború alatt a Hellcatek az amerikaiak részvételével zajló valamennyi csendes-óceáni szigetcsatában részt vettek. A Wildcatek bátyjai fedezték levegőből a flottát és a partra szálló egységeket.
Első éles bevetésükre 1943. augusztus 31-én került sor a csendes-óceáni hadszíntéren. A gépek két japán járőrhajót is harcképtelenné tettek, de az akció során két amerikai repülő is odaveszett. A Hellcat már másnap elkönyvelhette első légi győzelmét: az Independence nevű hordozó gépraja egy Kawanishi H8K Emily járőrhidroplán vesztét okozta.
Az első Zerót, a japánok félelmetes gépét a USS Yorktown (CV-10) repülőgép-hordozó fiatal zászlósa, Robert W. Duncan lőtte le 1943. október 5-én, a japán megszállás alatt álló Wake-sziget elleni támadás során. Már itt nyilvánvalóvá vált, hogy az elődjénél jobban gyorsuló, a jóval mozgékonyabb Zerókat zuhanórepülésben és emelkedésben is felülmúló Hellcat alkalmas lehet a japánokkal szembeni légi fölény visszaszerzésére.
Felszállásra készülő Hellcat egy repülőgép-hordozó fedélzetén
A Hellcatek Zerókkal szembeni győzelmeinek aránya a háború során 13:1 volt, vagyis minden 13 lelőtt Zeróra egy Hellcat jutott – utóbbi innen kapta a Zeroölő becenevet. A háború utolsó két évében minden lelőtt Hellcatre 19 megsemmisített japán repülő jutott. Ez a hatalmas különbség javarészt a repülő kialakításának volt köszönhető. Nem véletlen, hogy az amerikaiak – nagyrészt a repülőtípus által nyújtott biztonságot kiemelve – ódákat zengtek a pokolmacskáról. Willis Hardy fregattkapitány például kifejtette: „(…) ha valaki lőtt rám, egy Hellcatben voltam legszívesebben. A Hellcat verhetetlen volt, ha valaki lőtt rád”.
És hogy a géptípus csodálatát nem csak a saját gépek iránt érzett, magától értetődő szeretet megnyilvánulásaként értelmezhetjük, hanem alapja is volt a dicséretnek, jól mutatja, hogy az ellenséges japán pilóták is elismerően nyilatkoztak a Hellcatről. „A számos amerikai gép közül, amelyekkel szembekerültünk a csendes-óceáni hadszíntéren, a Hellcat volt az egyetlen, amely derekasan helytállt a vadászgépek közelharcában” – írta a háború után Zero címen megjelent, közösen írt könyvében két japán tiszt, Okumija Maszatake és Horikosi Dzsiro.
A hadiflotta pilótája, Robert L. Brown egy Hellcat pilótafülkéjében Scrappyvel, a USS Yorktown repülőgép-hordozó házi kedvencével 1943 végén
Szakai Szaburó, a legsikeresebb második világháborús japán pilóták egyike (a hivatalos adatok alapján 28, életrajza szerint azonban 64 légi győzelemmel büszkélkedhetett) összesen 40 amerikai gépet, köztük 34 vadászt lőtt le, és harcolt a hadsereg, a flotta, valamint a tengerészgyalogság repülőivel is.
Szerinte a katonák gépei gyorsabbak voltak, a tengerészeké viszont szívósabbak. Megdöbbenve emlékezett rá, hogy a Filippínó-tenger felett egy F6F Hellcatet addig lőtt, amíg kifogyott minden lőszer a gépágyúkból és a géppuskákból, de az amerikai gép a beleeresztett legalább 200 lövedék ellenére könnyedén továbbrepült. „Egy Zero a tizedétől felrobbant volna” – vallotta a japán pilóta.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap
- Jókai Mór egész családja ellenezte Laborfalvi Rózával való házasságát tegnap