Pénzfeldobás után nyerte el az első repülés jogát az ifjabb Wright fivér
2022. augusztus 19. 11:50 Múlt-kor
151 éve, 1871. augusztus 19-én született az Ohio állambeli Daytonban Orville Wright, az első valódi repülőgépet előállító testvérpár, a Wright fivérek fiatalabbik tagja. Korán elhunyt bátyjával, Wilburrel közösen nem csupán megépítették az első, levegőnél nehezebb, motoros repülőgépet, de az első repülést is végrehajtották vele 1903-ban, továbbá a napjainkban is használt konvencionális repülőgép-irányítási mechanizmusokat, a szárnyak és vezérsíkok mozgatható, billenthető elemeit is ők fejlesztették ki.
Korábban
Nyomdászok, biciklijavítók, repülőgép-készítők
Orville Wright az angol és holland származású Milton Wright és a német valamint svájci felmenőkkel rendelkező Susan Catherine Koerner összesen hét gyermekének egyike volt, ám élete során négy évvel idősebb bátyjával, Wilburrel ápolt különleges kapcsolatot.
Édesapjuk a Krisztusban Egyesült Testvérek nevű evangéliumi protestáns egyház püspöke volt, emiatt életük során a család számos alkalommal költözött – emiatt végül, bár mindketten jártak gimnáziumba, egyikőjük sem végezte el azt.
Orville a harmadik osztály után, 1889-ben hagyta ott a gimnáziumot, hogy saját nyomdavállalkozást alapítson, amelybe Wilbur is beszállt. Ketten elindítottak egy saját hetilapot, amely idővel napilappá vált, azonban hamar jövedelmezőbbnek találták a külső megbízások teljesítését.
1892-ben a testvérpár úgy döntött, meglovagolja az Egyesült Államokat elragadó „bicikliőrületet”, és javítóműhelyt nyitottak, a vállalkozás keretében 1896-tól már gyártottak is saját márkájú kerékpárokat.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/dd4c71d7e065038ad3ed256b5c105d9a.jpg)
Ekkoriban, az 1890-es években találkoztak a német Otto Lilienthal nevével, akinek sikeres siklórepülései – és a róluk készült fényképek – elültették bennük a repülés iránti érdeklődés magját.
A testvérek otthona 1900 körül
1896-ban három fontos fejlemény is történt a repülésben: Samuel Langley, a Smithsonian Intézet titkára sikeresen reptetett egy pilóta nélküli, gőzmotorral felszerelt repülőgépet, a francia–amerikai Octave Chanute a Michigan-tó partján több feltalálóval együtt tesztelt különféle siklórepülőket, illetve a „mozgalom” hőse, Otto Lilienthal egyik repülése közben balesetet szenvedett, és életét vesztette. A Wright fivérek későbbi elbeszélése szerint utóbbi volt az, ami után komolyabban elkezdtek gondolkodni saját repülő szerkezetük kifejlesztésén.
Habár a testvérek mindig egységes arculatot mutattak a külvilág felé, és egyenlően osztoztak fejlesztéseik érdemein, kortársaik szerint aligha férhet kétség ahhoz, hogy az idősebb testvér, Wilbur volt a vezéregyéniség.
Lilienthal sorsának dacára a Wright fivérek egyetértettek módszertanával: úgy gondolták, a repülőgép irányításának mechanikáját siklórepülőn kell kifejleszteni, és csak ezután érdemes foglalkozni a meghajtással. Az irányítást egyenesen a fő megoldandó kérdésnek tartották – úgy vélték, Lilienthal és mások eredményei alapján a szárnyakról és a felhajtóerőről, illetve a kor más feltalálóinak köszönhetően a motorokról is elegendő tudás állt rendelkezésre a meghajtással bíró repülőgép kifejlesztéséhez.
A repüléssel foglalkozó kortársaik ezzel ellentétesen gondolkodtak: a francia Clément Ader, valamint az amerikai Hiram Maxim és Samuel Langley rendre kipróbálatlan (vagy semmiféle) irányítórendszerrel felszerelt szerkezetekhez rögzítettek különböző motorokat, amelyeket aztán emberi irányítással szándékoztak tesztelni.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![Ókor](/ih0Ax/label/.cut-640x400/12.jpg)
Ókor
- Még életben lehetett, amikor halottnak nyilvánították Nagy Sándort
- A Római Birodalom új fővárosa pecsételte meg Ostia sorsát
- A keresztényeket okolta Nero a Rómát elpusztító tűzvészért
- Bátor hadvezérként, szeretőként és kutyaként is ábrázolták már Nagy Sándort
- Az ókori Trója mellett Mükéné romjait is feltárta Heinrich Schliemann
- A matematika és a csillagászat alapjait is az ókori babiloniaknak köszönhetjük
- Néhány állatfajt a kihalás fenyegetett a tömeges mumifikálás miatt az ókori Egyiptomban
- Rejtély, hogy kik lakták több évszázadon át Petra sziklába vájt városát
- Szökött rabszolgáknak és bűnözőknek is menedéket nyújtottak a római katakombák
- Több mint fél évszázad után derült fény a híres fotó főszereplőjének kilétére tegnap
- Digitálisan is elérhetővé válik az ELTE tudásbázisa tegnap
- Először még a törökhöz közelebbi nyelvnek gondolta a magyart Budenz József tegnap
- Olvasási szokásokról tart pódiumbeszélgetést a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár a könyvhéten tegnap
- Komoly elismeréssel díjazták a tiszadobi Andrássy-kastélyt tegnap
- Mesék és népdalok színesítik a szegedi Móra Ferenc Múzeum új kiállítását tegnap
- Horvát bánként bizonyította alkalmasságát a trónra Mátyás király egyetlen fia tegnap
- Bár eleinte nagy félelemet keltett, mégsem váltotta be a német reményeket a V–1-es tegnap