Halálos balesetek hatására állította le Amerika két világháború közötti lég-anyahajó programját
2023. december 6. 14:17 Múlt-kor
A USS Macon léghajó New York felett, 1933.
Korábban
A közlekedés jövője
A csatahajókéval vetekedő méretű, ám könnyedén lebegő hatalmas „repülő szivarok” a filmhíradók korának hajnalán már a szélesebb publikum fantáziáját is megigézték.
A mozitermekben levetített híradások állandó szereplői voltak, és az 1931-ben befejezett, akkoriban a világ legmagasabb épületének számító Empire State Building tetején is „légikikötőt” alakítottak ki, tetején egy 60 méteres árbóccal, amelyhez rögzíthették a léghajókat.
A terv szerint a 102. emeleten egy hajlékony „stég” segítségével hagyhatták volna el az utasok a lebegő járműveket, innen pedig egy külön erre a célra beépített lift szállította volna le őket a 86. emeletre.
A léghajók egyik leglátványosabb szükséglete az óriási hangár volt. A képen a haditengerészet ZMC–2 léghajója száll le a lakehursti bázison.
Az egész elgondolás azonban nehezen kivitelezhetőnek bizonyult, így igen kevés valósult csak meg belőle: az egyetlen alkalom, amikor a hatalmas árbócot valóban használták – eltekintve attól, amikor az 1933-as mozifilmben King Kong ebbe kapaszkodva csapkodta le az őt támadó repülőgépeket – az volt, amikor az amerikai haditengerészet J–4 lajstromjelű léghajója mintegy három percre kikötött rajta.
1936-ban aztán Németországban megépült a ma is híres-hírhedt Hindenburg léghajó. A 245 méter hosszú zeppelin volt térfogatát tekintve a valaha repült legnagyobb léghajó, és első szolgálati évében 17-szer repülte át oda-vissza az Atlanti-óceánt, összesen 2798 utast fuvarozva luxuskörülmények között.
A Hindenburg léghajó katasztrófája a New Jersey állambeli Lakehurstnél, 1937. május 6. A léghajó a felhajtógázként használt rendkívül gyúlékony hidrogén miatt pillanatok alatt tűzgolyóvá változott.
1937-ben egy kísérleti repülőgépindító szerkezettel is felszerelték. Ebben az évben egy sikeres transzatlanti körutat még tett, a következő alkalmával azonban a New Jersey állambeli Lakehurst haditengerészeti légikikötőjében tragikus véget ért: lángolva csapódott a földbe az érkezésére összegyűlt közönség szeme láttára. A történetírás ezt az eseményt tekinti a léghajózás, mint rentábilis közlekedési mód iránti komolyabb érdeklődés végének – a lángokban aláhulló Hindenburgról készült felvételek bejárták a világot, és senki sem érezte már biztonságban magát a „repülő szivarokon”.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Tömegesen csatlakoztak a szegény vidékiek a mexikói forradalomhoz az óriási adóterhek miatt 19:05
- Első látásra isteneknek hitték az aztékok a hódító spanyolokat 18:05
- Annyira elégedetlen volt, hogy széttépte első New York-i szerződését Maria Callas 16:05
- A magyar főváros az árvíz ellen: így öntötte el a Duna a múltban Budapestet 14:30
- Titkos diplomáciai küldetésen is részt vett a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert 11:20
- A jugoszláv vasútnál is dolgozott, mielőtt színész lett Peter Falk 08:20
- Tragédiával kezdődött a világ első városközi vasútvonalának megnyitója tegnap
- Hatalmas reklámkampánnyal népszerűsítette az első angliai hőlégballonos repülést Lunardi tegnap