2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Társadalomtudományos szoftverfejlesztés

2005. január 11. 13:01

A huszonegyedik század szoftverfejlesztői egyre gyakrabban hívnak segítségül antropológusokat és szociológusokat felhasználóbarát termékek megalkotása céljából.

A csendes-óceáni Trobriand-szigetek törzsei évről-évre szimbolikus
ajándékcserében vesznek részt. Az Új-Guinea keleti sarkától északra és keletre fekvő szigeteken zárt körvonalon kétfajta árucikk vándorol egymással ellentétes irányban: az óramutató járásával megegyezően vörös kagyló nyakláncok, ellentétes irányban fehér kagyló karperecek.

A szigeteken átívelő szertartás keretében lebonyolított csere, a kula jelenségét 1922-ben Bronislav Malinowski, a kulturális antropológia egyik úttörője dokumentálta először. Malinowski szerint a kula legfontosabb jellemvonása az önzetlen magatartás, amely azon alapul, hogy az ajándékozók szigetről szigetre járnak, azaz minden halászközösség egy másiktól kap ajándékot, nem attól, akinek előzőleg adott. Így válhat bensőségesebbé a kula egy egyszerű, kétrésztvevős ajándékozásnál, ahol az ajándékozók kizárólag csak egymásnak szereznek meglepetést.

A távközlési vállalatóriás, a Vodafone alkalmazott kutatásaiba bevont antropológusok segítségével aknázza ki a kölcsönösségi viszonyokon alapuló árucsere marketing lehetőségeit.

Ehhez hasonló szimbolikus
ajándékok vándoroltak a kula
szigeteken átívelő szertartásában
A Vodafone-nak is dolgozó Richard Harper antropológus szerint a kula segít elmélyíteni, erősíteni a közeli halászközösségek közötti társadalmi kapcsolatokat. Harper a kula szertartásához kapcsolódó szabályrendszert alkalmazva életre hívta a Vodafone képeslapküldő szolgáltatását. Ennek segítségével a felhasználók MMS-t küldhetnek a Vodafone központjába, ahol abból képeslapot készítenek és elküldik bárkinek, akit a szolgáltatást igénybevevő személy megnevez. Az ajándék - akárcsak a szigetlakóké - az egyszerű szöveges üzenettel ellentétben tartós lesz. A megajándékozott valószínűleg hasonló módon kedveskedik majd, és valószínű, hogy egy harmadik személyt is bevon az ajándékozó hálózatba. A marketingstratégiába oltott antropológiai belátás hatására a jövőben videó- és zenefájlok hasonló cseréje is megvalósítható.

Andrew Herbert, a Microsoft angliai kutatórészlegének vezetője állítja, hogy az antropológia eredményeinek ismerete felhasználó-centrikus szemléletmód kialakítására ösztönözhetik a program- és szolgáltatásfejlesztőket. A Microsoft például Abigail Sellen szociológus irányításával azt igyekszik felmérni, hogyan használják az emberek otthoni számítógépüket. Ennek segítségével a felhasználókra szabott segítségnyújtás alakítható ki illetve a programok kezelhetősége válik könnyebbé. A Xerox felhasználóbarát találmánya pedig egy lancaster-i antropológus, Lucy Suchman nevéhez fűződik, akinek javaslatára nagy zöld gombokkal szerelték fel a fénymásológépeket, megkönnyítve a bonyolult szerkezetek kezelésével viaskodó felhasználók dolgát.


Az emberiség folyamatosan növekvő technológiai színvonala egyre hangsúlyosabbá teszi a társadalomtudósok szerepét a különféle szolgáltatás- és programfejlesztésekben, állítja Travis D. Breaux, a számítástechnika antropológiájával foglalkozó kutató.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár