Az elektromos jelzőlámpa, avagy Cleveland csodaszere a közlekedési káoszra
2022. augusztus 5. 14:50 Múlt-kor
Egymás útját keresztező gyalogosok, autók és ló vontatta szekerek rendszer nélküli, dudaszóval és kiabálással fűszerezett áramlása: a 20. század eleji Nyugat tipikus utcai élete. A motorizáció térhódításával egyre veszélyesebb lett a gyalogos közlekedés, az automobilok által okozott halálos balesetek száma a 20. század első évtizedében megnégyszereződött az Egyesült Államokban. A „Nagy kaszásnak” hívott „emberfaló” autók rendszabályozására vezették be 108 éve, 1914. augusztus 5-én az első elektromos jelzőlámpákat.
Korábban
A közlekedési rend őrei az első elektromos jelzőlámpa működésbe helyezésétől remélték az elszabadult forgalmi káosz kezelhető mederbe terelését. A jeles eseményre az Ohio állambeli Cleveland városában került sor 1914. augusztus 5-én.
Az elektromos jelzőlámpa bemutatása előtt 1903-ban már több intézkedés is történt az Egyesült Államokban, mint például az egyirányú utcák és gyalogosátkelők kialakítása, amellyel megpróbáltak rendszert teremteni a közlekedési felfordulásban. Az autósokkal meg kellett ismertetni a kereszteződésekben, kanyarokban történő balra nagy ívben kanyarodás gyakorlatát is.
A közlekedési lámpák tekintetében az első nem elektronikus forgalomszabályzó eszközt Londonban, a parlament épületének közelében helyezték működésbe még 1868-ban. A készülék három szemaforra emlékeztető jelzőkarral és két, zöld és piros színű gázlámpával volt felszerelve.
Sajnálatos módon a londoniak nem sokáig örülhettek ennek a szerkezetnek, mivel az egy hónap szolgálat után csődöt mondott és felrobbant – megsebesítve kezelőjét.
Clevelandi utcakép 1918-ban
A következő jelentős előrelépésre 1912-ben került sor, amikor Lester Wire bemutatta saját tervezésű, elektromos árammal működő közlekedési lámpáját, amelynek négy oldalában kerek, vörös és zöld színre festett lámpákat helyezett el.
A korabeli krónikások szerint a három méter magas póznára erősített szerkezet leginkább egy madárlakra hasonlított. Az elektromos „madárodút” az Utah állambeli Salt Lake City egyik forgalmas kereszteződésében állították fel.
A szerkezetet egy, az út széléhez telepített fülkében ülő rendőr irányította. Wire azonban nem szabadalmaztatta találmányát, ehelyett inkább belépett a hadseregbe. A dicsőséget így az American Traffic Signal Company szerezte meg, amelynek készülékét 1914-ben Clevelandben állították működésbe.
A „nyertes” közlekedési lámpát, amely ekkor még szintén csak két színnel (zöld és piros) irányította a forgalmat, James B. Hoge tervezte és szabadalmaztatta. Hoge szerkezetének szolgálatba állításával visszavonhatatlanul elkezdődött a forgalomirányítás korszaka.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Németország
- A gyógynövényektől a penészen át a higiénikus sebellátásig
- Egy alagúton szöktek meg a brit pilóták a fogolytáborból
- A francia forradalommal szimpatizált, ezért hazafiatlannak tartották Goethét
- Középszerű zenésznek tartották kortársai Bachot
- Katonai esély sem volt rá, hogy megakadályozzák a német csapatok bevonulását
- Nem érte meg találmánya sikerét gróf Zeppelin
- Változó Sisi-képek a filmvásznon
- Újabb lépés a diktatúra felé: a Reichstag felgyújtása
- Meséik mellett egy száz éven át összeállított szótár is őrzi a Grimm testvérek nevét
- Hatalmi kérdéssé váltak a gladiátorjátékok a Római Birodalomban 09:05
- Máig nem heverte ki teljesen a spanyol nép a polgárháborút tegnap
- Szinte egész életét a humanitárius tevékenységnek szentelte id. Antall József tegnap
- Évszázadok nyomában – Olaszország történelmi látnivalói tegnap
- Néhány rendtársa szerint az ördögtől kapta látomásait Ávilai Szent Teréz tegnap
- A gyógynövényektől a penészen át a higiénikus sebellátásig tegnap
- Tiltott szernek számít az agárversenyeken a népszerű potencianövelő 2024.03.27.
- Visszautasította a nemesi címet a szerénységéről híres Röntgen 2024.03.27.