10 tény az Air Force One történetéről
2018. november 14. 09:45 Múlt-kor
1. Bár az „Air Force One” hallatán sokaknak egy óriási Boeing jut az eszébe, amelyen az Egyesült Államok elnöke szárnyal, valójában ez egy hívójel, amelyet minden olyan repülőgép használ, amelyen az USA elnöke utazik.
2. Franklin Delano Roosevelt volt az első amerikai elnök, aki hivatali ügyben eljárva repülőgépen utazott. Az első hivatalos transzatlanti repülőút megtétele is az ő nevéhez fűződik. (A marokkói Casablancában 1943-ban tartott konferenciára repült.)
3. Harry S. Truman amerikai elnök gépét, amely egy átalakított Douglas C-118 Liftmaster volt, Truman szülővárosa után Independence-nek nevezték el. Ez volt az első elnöki gép, amely egyedi festéssel rendelkezett (a gép orrán egy fehérfejű rétisas feje díszelgett).
4. Az elnöki gépek történelmében Dwight D. Eisenhower elnöksége idején köszöntött be a lökhajtásos korszak 1959-ben. Ettől az évtől kezdve az elnök egy Boeing 707 Stratolinerrel szelte a levegő óceánját.

5. Eisenhower volt az első hivatalban lévő amerikai elnök, aki helikopterrel emelkedett a levegőbe.
6. Az Air Force One John F. Kennedy elnöksége alatt nyerte el jellegzetes külsejét. Az USA első embere által használt Boeing 707-es gép törzse egy máig használatos kék-fehér színösszeállítást kapott, két oldalt a „United States of America” felirattal és az elnöki pecséttel. A gép farkára pedig az amerikai zászló került.
7. Richard Nixon volt az egyetlen hivatalban lévő amerikai elnök, aki az 1973-as energiaválság miatt menetrendszerű belföldi járatokon volt kénytelen utazni.
8. Egy 2009 áprilisában lezajlott hivatalos fotózás alkalmával a Felső-New York-i öböl fölött alacsonyan repülő Air Force One, amelynek egy F-16 vadászkép adott díszkíséretet, pánikot okozott New Yorkban és New Jerseyben. Az emberek azt gondolva, hogy egy terrorista támadás van kibontakozóban, fejvesztve rohantak ki az épületekből.
9. A legendás Boeing 747-eseket 1991-től használják az USA elnökei. Mindkét gép képes olyan elektromágneses sugárzás kibocsátására, amelynek segítségével az ellenséges radarok összezavarhatóak, illetve elhárítható a gép felé irányított hőkövető és radarvezérelt rakéták támadása is.
10. A két elnöki Boeing 747-es cseréje már folyamatban van, az új gépek a becslések szerint 3.2 milliárd dollárba kerülnek majd az amerikai adófizetőknek.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


18. IV. Béla uralkodása és a tatárjárás
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Élete utolsó évtizedét a fiával való háborúskodással töltötte IV. Béla király
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Kétnapi járóföldre mindent holttestek borítottak a muhi csata után
- A legenda szerint Árpád-házi Szent Kinga imádsága mentette meg Lengyelországot a tatárdúlástól
- Mégsem az extrém időjárás kergethette ki a tatárokat a Kárpát-medencéből
- Batu kán és a szláv favágók
- Jön a részleges napfogyatkozás, mi pedig jövünk az ehhez kapcsolódó mítoszokkal tegnap
- Szent Teréz teste több mint 400 év után is épségben: tudósok vizsgálják a csodát tegnap
- Átírja a múltat a nemek szerinti régészet? tegnap
- Álom és rémálom között – A Tanácsköztársaság árnyékában tegnap
- Véres billentyűk: Az elefántcsont-kereskedelem rejtett ára tegnap
- A rabszolgaság eltörléséhez hosszú út vezetett az Amerikai Egyesült Államokban tegnap
- Tudósok azt állítják, az ember jóval előbb tudott beszélni, mint azt eddig feltételezték tegnap
- A háború árnyékában sem feledkezett meg a bajbajutottakról idősebb Antall József tegnap