Modigliani öngyilkos szerelmének portréját fedezték fel egy ismert remekműve alatt
2018. március 5. 10:39 MTI
Amedeo Modigliani Egy lány portréja című mesterműve alatt egy korábbi, eddig ismeretlen alkotását fedezték fel a londoni Tate múzeum szakemberei röntgensugaras vizsgálattal - olvasható a The Guardian brit napilap honlapján.
Korábban
A művészettörténészek szerint a most felfedezett portré az olasz művész múzsájának, Beatrice Hastingsnek a portréját ábrázolja. A képre Modigliani 1917-ben egy lány portréját festette rá. A festmény a londoni Tate Galéria gyűjteményének a része. A remekműnek tekintett lányportré modellje ismeretlen. Egy elmélet szerint a festő két évig tartó viharos kapcsolata Hastingsszel 1916-ban véget ért, és Modigliani valószínűleg teljesen ki akarta törölni az életéből egykori szerelmét.
Nancy Ireson, a Tate nemzetközi művészeti kurátora úgy fogalmazott: "az egész csak találgatás, de szép hipotézis". Hozzátette: az újra felhasznált vásznaknál ritkán lehet megállapítani, hogy milyen kép volt rajtuk eredetileg, ezért olyan izgalmas, ha fel lehet fedezni egy felismerhető figurát, Hastings portréját ráadásul szinte teljes nagyságában.
Modigliani jellegzetes, elnyújtott alakú portréi és különleges női aktjai hatalmas összegekért cserélnek gazdát az árveréseken. 1917-18-ban készült Reclining Nude című képe 2015-ben 113 millió fontért (40 milliárd forintért) kelt el, és ezzel a második legmagasabb áron értékesített műalkotás lett az árverések történetében.
Bár a művészt életében is elismerték, folyton anyagi gondokkal küzdött, fillérekért árulta rajzait, és 1919-ben műterme minden művét mindössze 100 fontért árulta. Csak 35 éves volt, amikor 1920-ban egy súlyos betegség következtében elhunyt. Hastings sorsa is tragikusan alakult, egészségét megviselte az alkoholizmus, és halálos betegen, 1943-ban öngyilkos lett Angliában.
A rejtett portrét egy kiterjedt Modigliani-kutatásnak köszönhetően találták meg. A Tate Modernben április 2-án zárul a Modigliani-kiállítás. A múzeum kezdeményezésére művészettörténészek és múzeumok világszerte tanulmányozták az olasz mester anyagait és technikáját. Egyebek mellett röntgennel is átvilágították műveit.
Modiglianit a legtöbbször hamisított művészek között tartják számon. Tavaly a genovai Palazzo Ducale Modigliani-tárlatát azért kellett hamarabb bezárni, mert kiderült, hogy a kiállított 60 kép közül 21 hamisítvány lehet. A legújabb tudományos módszerek segítségével a festékanyag és a vászon vizsgálatából meg lehet állapítani, hogy melyik a valóban autentikus Modigliani-festmény.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Németország
- Kiátkozás és birodalmi átok: Luthert semmi sem tántorította el reformszándékaitól
- Idomítási módszerei is forradalmiak voltak a modern állatkert megálmodójának
- Az űrkutatás alapjait is lerakta „Rakétás Fritz”
- Lassan lendült mozgásba az amerikai hadigépezet az első világháborúban
- Két ládányi szerzeményét égette el a fiatal Brahms
- Többször is jó kapcsolatai húzták ki a bajból Max Ernst festőt
- Túlságosan óvatosnak ítélte meg Bismarck politikáját II. Vilmos
- A gyógynövényektől a penészen át a higiénikus sebellátásig
- Egy alagúton szöktek meg a brit pilóták a fogolytáborból
- Kiátkozás és birodalmi átok: Luthert semmi sem tántorította el reformszándékaitól tegnap
- Halálos ágyán esküdött I. József a feleségének, hogy felhagy a hűtlenséggel, ha túléli a himlőt tegnap
- Alig volt olyan időszak az Akropolisz történetében, amikor nem fenyegette pusztulás tegnap
- Október 9-én kezdődik a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál tegnap
- Bemutatták a Magyarország 365 fotópályázat albumát tegnap
- Utópia helyett csak elviselhetetlen szenvedést hozott a Vörös Khmer uralma tegnap
- Két nap alatt szorították vissza a Disznó-öbölben partra szálló erőket tegnap
- Pénzfeldobással döntötték el a Wright fivérek, hogy melyikük repülhet először 2024.04.16.