A radarfelvételek szerint létezik a náci páncélozott vonat
2015. augusztus 28. 17:23 MTI
A lengyel kulturális örökség legfőbb őre "99 százalékig" biztos abban, hogy létezik egy náci páncélozott vonat a föld alatt a délnyugat-lengyelországi Walbrzych térségében.
"Kilencvenkilenc százalékig biztos vagyok benne, hogy létezik a vonat, de egyelőre megállapíthatatlan, hogy mit tartalmaz a rakománya" - jelentette ki pénteki varsói sajtótájékoztatóján Piotr Zuchowski, a lengyel kulturális és nemzeti örökségi miniszter helyettese. Elmondása szerint látta a georadar-felvételeket "és tényleg úgy néz ki, mint egy páncélvonat". A képeken egy több mint 100 méter hosszú vasúti szerelvény körvonalai rajzolódnak ki a föld alatt.
A vonatot megtaláló amatőr kincsvadászok szerint arról a legendás náci páncélvonatról van szó, amely 1945-ben tűnt el a környéken összerabolt kincsekkel a rakterében. Az a körülmény, hogy páncélvonatról van szó, valóban arra utal, hogy értéket képviselő tárgyak lehetnek rajta. "Ezek lehetnek értéktárgyak, műkincsek, de akár olyan levéltári anyagok is, amelyeknek létéről tudtunk, de amelyeket nem ismerünk" - mondta a miniszterhelyettes, aki rendkívülinek nevezte a felfedezést.
Piotr Zuchowski óva intett mindenkit a kincsvadászattól, mondván, hogy a szerelvényen veszélyes anyagok, például robbanószerek is lehetnek, és könnyen meglehet, hogy a vonat környékét aláaknázták. A miniszter felszólította a környéket az elmúlt napokban ellepő amatőr kincsvadászokat, hogy azonnal hagyjanak fel az ásással, mert azzal veszélybe sodorhatják testi épségüket.
A helyi média beszámolói szerte Lengyelországból érkeztek kincsvadászok a legendás náci aranyvonat feltételezett helyére, és több ponton is illegális ásatások kezdődtek. Pénteken rendőrök járőröztek a Walbrzych-Wroclaw vasútvonalon, amelynek 65-ös kilométerjelzésénél gyanítják leginkább a helyét. A miniszterhelyettes közlése szerint megtették az első lépéseket a lelőhely biztosításához, de mindenekelőtt arról akarnak megbizonyosodni, hogy nincs robbanásveszély.
Andrzej Gaik idegenvezető, aki sokáig maga is kereste a hírhedt aranyvonatot, azt mondta, hogy fél évig is eltarthat, amíg teljesen kiássák a földből a szerelvényt. Több szakértő úgy véli, a 70 éve az alagútban elrejtett vonat valószínűleg csak hadifelszerelést tartalmaz. A vonat megtalálását egy lengyel és egy német kincsvadász jelentette be a múlt héten, biztosítékot kérve a hatóságoktól arra, hogy megkapják a megtalált érték 10 százalékát, amely a lengyel törvények szerint jár nekik.
A hagyomány szerint a kérdéses vonat 1945-ben tűnt el, tele volt az akkori német városban, Breslauban, (ma Wroclaw) összerabolt kincsekkel. A vonat az alsó-sziléziai hegyvidéken fekvő Ksiaz vára közelében betért egy alagútba, ahonnan soha nem jött ki. Az alagutat később lezárták, és a helyet elfelejtették. Walbrzych közelében a második világháború idején működött egy földalatti ipari létesítmény szerteágazó alagútrendszerrel, mivel a háború végső szakaszában végrehajtott heves bombázások miatt az ipari termékeket a föld alatt kellett raktározni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.