Angliai csatát megjárt bombázót emelnek ki a tengerből
2013. május 7. 13:25
A Dornier Do 17 típusú német könnyű bombázó egyik, az angliai csatát túlélő példányát szeretnék kihalászni a Royal Air Force Museum szakemberei a La Manche csatornából. A Luftwaffe vékony törzse miatt „repülő ceruza” becenévvel illetett bombázója szakértők szerint a körülményekhez képest kitűnő állapotban vészelte át az elmúlt évtizedeket.
Korábban
A Goodwin Sands (futó homokból álló zátonycsoport az Északi-tengeren) közelében megtalált, 70 évvel ezelőtt lelőtt német gép maradványainak kiemelése a tengerből nem kis munka elé állítja a szakembereket. A Schnellbombernek, vagyis gyors bombázónak tervezett gépre 2008-ban 16 méteres mélységben bukkantak rá a búvárok. Még a tenger alatt pihent a bombázó, amikor a szakemberek megállapították sorozatszámát: Dornier Do 17Z 1160.
A Luftwaffe vékony törzse miatt „repülő ceruza” becenévvel illetett bombázója szakértők szerint a körülményekhez képest kitűnő állapotban vészelte át az elmúlt évtizedeket, a kagylók, a korallok és az egyéb tengeri élőlények nem tettek kárt benne. A futómű gumijai felfújt állapotban maradtak, a propellerek helyzete pedig világosan mutatja a sérülést, amely a zuhanást okozta. Magának a géptestnek a vízből való kiemelése egy új technológia segítségével három hetet fog igénybe venni, ám az időkeretet a dagályok változása, valamint az időjárási körülmények is nagyban meghatározzák majd.
Az előkészületek
Peter Dye, a RAF Museum főigazgatója elmondta, „a Dornier megtalálása és kiemelése nemzetközi jelentőségű. A repülőgép egy unikális és példa nélküli túlélője a náci Németország Anglia ellen folytatott légi hadjáratának.” A múzeum munkatársai egy olyan kiállítást terveznek, amely lehetővé teszi az intézménybe érkezők számára az angliai csata történetének, valamint a két ország számtalan nemzetből verbuvált áldozatainak mélyebb megismerését.
A kiemelést követően azonnal megkezdik a könnyű bombázó állagmegóvási munkálatait, amelyre a shropshire-i Michael Beetham Központban kerül sor. Az állagmegóvás első szakaszában citromsavba áztatják a 70 éve tengervízben álló, s bizonyos folyadékpótlás nélkül valószínűleg tönkremenő gépet. A kényes folyamat befejeztével a londoni múzeumba szállítják az értékes roncsot.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap
- Jókai Mór egész családja ellenezte Laborfalvi Rózával való házasságát tegnap