Megépítették a nácik lopakodó bombázóját
2009. június 29. 10:48 National Geographic News
Egy szinte teljesen elfeledett náci gépezetet alkottak újra az amerikai mérnökök: bár korának legjobb repülőgépe lehetett volna, a Horten 2-29-es túl későn készült el, hogy döntő befolyással lehessen a második világháború kimenetelére
Korábban
A Horten 2-29-es rekonstruálását tegnap este a National Geographic Channel legújabb dokumentumfilmjében mutatták be: ebben arra is fény derült, hogy a repülőt a Northrop Grumman amerikai védelmi beszállító eredeti náci tervrajzok, és a Ho 2-29-es egyetlen létező példánya alapján készítette el. Az utóbbi egyébként 50 éven át állt elfeledve az amerikai kormányzat egyik szigorúan titkos raktárában.
A végeredmény még a szakértőket is meglepte: a gép ugyanis szakasztottul úgy néz ki, mint a B-2-es bombázó, és igencsak különbözik a második világháborús repülőktől. A fából készített, és sugárhajtóművekkel felszerelt masina egykor óránként 970 kilométeres sebességgel száguldhatott, négy 30 milliméteres ágyúval volt felszerelve, és két 500 kilogrammos bombát szállíthatott.
A gép Hitler csodafegyver-programján belül készült el, és azt a Horten testvérek gyárában tervezték és építették meg. A prototípusból mindössze három darabot gyártottak le, és azokkal 1944 karácsonya előtt hajtottak végre sikeres tesztrepülést, ám akkor már sem a tervek tökéletesítésére, sem pedig a hatékonyabb változatok elkészítésére nem maradt idő.
David Myhra repüléstörténész korábban több interjút is készített az 1990-es évek elején elhunyt tervezőkkel, Reimar és Walter Hortennel, akik legfőbb célkitűzése az alacsony súly, és a hatalmas sebesség elérése lehetett. A testvéreket a bosszú is fűtötte: ezzel a géppel akartak revansot venni a Luftwaffében szolgált, és bevetés közben lelőtt barátaikért. Éppen ezért készítették el a lopakodót, amely szinte teljesen láthatatlan lett volna az angol radarok számára.
A mérnökök azonban kíváncsiak voltak, így ezen állítás igazolására az eredeti - fentebb említett és látható - bombázót először egy hordozható, második világháborús radartechnológián alapuló géppel tesztelték le, majd 2008 őszén és telén elkészült a replika, amelyet a Mojave sivatag tesztcsarnokaiban raktak össze. A rekonstrukció során a szakemberek elsősorban eredeti anyagokat használtak, hogy ezzel is hűek maradjanak a tervezők elképzeléseihez. A gép egy dologban különbözik az eredetitől: nem tud repülni.
A másolaton elvégzett radartesztek azt bizonyítják, hogy bár a lopakodó nem vált láthatatlanná, a kor többi gépével szemben komoly, nagyjából 20 százalékos előnyre tehetett szert az észlelés során. Ez az jelenti, hogy az Anglia felé közeledő lopakodó bombázókat a partoktól a korábbi 160 helyett csak 129 kilométerre vehették volna észre, és a Ho 2-29-esek ezt a távolságot a szokatlan gyorsaság miatt a korábbi 19 helyett 8 perc alatt tették volna meg. Ez viszont minden lehetséges válaszadást vagy védekezést lehetetlenné tett volna.
A gép azonban messze nem volt tökéletes: hajtóművei megbízhatatlanok voltak, repülés közben instabil lehetett, amely pedig minden célzási menővert lehetetlenné tett volna. Emellett 1945-re a németeknek sem pilótájuk, sem üzemanyaguk, sem pedig idejük nem volt a hasonló bevetésekre.
Egyes szakértők ezzel párhuzamosan kétségbe vonják a lopakodó-gép elképzelését: szerintük Hortenék csak aerodinamikai okokból tervezték ilyenre a gépet, és a radarról csak a második világháború befejezése után hallottak. Ezt támasztja alá az is, hogy bár Reimar később sokat beszélt arról, hogy a radarok energiáját fűrész- és szénporral nyelték volna el, az eredeti gépen ennek semmi nyomát nem találták meg. Myhra azonban kitart a lopakodás mellett: szerinte Walter Horten sokat beszélt arról, hogy a berlini vezetés nem csak a repülőket, hanem a tengeralattjárókat is hasonló anyagokkal tette volna láthatatlanná.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
rendszerváltás
- A németek a mai napig hálásak Gorbacsovnak az újraegyesítésért
- Egy küzdelmes élet Magyarországért: 30 éve hunyt el Antall József
- Konfliktusok és érdekellentétek között vezette le a rendszerváltást Antall József
- Vértelen, „bársonyos” forradalommal bukott meg a kommunizmus Csehszlovákiában
- Visszavonulót fújt Antall József kormánya a taxisblokád nyomása alatt
- A szarajevói filmfesztivál fő versenyében indul a Libertate '89 – Nagyszeben című alkotás
- Történészként és politikusként is maradandót alkotott Szabad György
- Nagy Imréék újratemetésén a kommunista rendszer is sírba szállt
- Katonai erővel sem tudta megakadályozni a litván függetlenséget Moszkva
- Több mint száz éve épül Antoni Gaudí fő műve, a Sagrada Familia tegnap
- A modern búvárkodás alapjait is lefektette Jacques-Yves Cousteau tegnap
- Brutális „gyógymódokkal” kezelték Hollywood bukott reménységét tegnap
- Katonazenekari programokkal várják az érdeklődőket Debrecenben tegnap
- A Micimackó frappáns magyar fordítását is Karinthy Frigyesnek köszönhetjük tegnap
- Máig nem kötött békét egymással a két koreai állam tegnap
- Elsőként a budapesti fogaskerekűn indítottak kalauz nélküli járatot az országban 2024.06.24.
- Még az újkorban is hittek a seprűn repülő boszorkányok létezésében 2024.06.24.