2025. tavasz: Szürke eminenciások
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Nem vitáztak Strasbourgban a teremtéselméletről

2007. június 27. 18:00

Darázsfészekbe nyúlt az Európa Tanács parlamenti közgyűlése: a testület keddi ülésére jelentés készült az "isteni teremtéselméletnek" az oktatásban való megjelenéséről.

Ez utóbbi készítője, egy francia szocialista képviselő felháborodottan reagált: mint mondta, a teremtéselmélet immár kontinensünkön is kezd teret nyerni, látni előjeleit annak, hogy Európa `visszatérhet a középkorba` - s az emberi jogok érvényesüléséért felelős nemzetközi testületben túl sok törvényhozó ezt a jelek szerint nem veszi észre. A politikus, Guy Lengagne szerint a jelentés napirendről való levétele `azok mesterkedése, akik az evolúciós elmélet ellen akarnak küzdeni.`

A dokumentumot visszautalták a testület tudományos bizottsága elé újbóli megvitatásra, amit a francia szerző a jelentés `luxustemetésének` minősített.
A vita elhalasztásában fontos szerepet játszott a közgyűlés konzervatív-kereszténydemokrata pártcsoportja, amelynek vezetője azt mondta, hogy a dokumentum `kiegyensúlyozatlan` volt. `Készek vagyunk a vitára, de tisztázni kellene, hogy politikai szerv vagyunk-e, vagy tudományos akadémia` - tette hozzá.



Az MTI-nek nyilatkozva Eörsi Mátyás, a parlamenti közgyűlés liberális frakciójának vezetője szintén jó döntésnek mondta a vita elhalasztását, de más miatt: szerinte ez a lépés éppen azt mutatja, hogy a testület kiáll a darwini evolúciós elmélet mellett, s nem tartja fontosnak, hogy bármilyen vitát folytasson e kérdésben. "A művelt Európa ezen már rég túl van" - mondta. Azt ugyanakkor Eörsi is elismerte, hogy az Európa Tanács parlamenti közgyűlése a mostani döntéssel kínos helyzetbe került: szerinte egyáltalán nem kellett volna ezt a témát napirendre tűzni.

Miközben Darwin - s ennek nyomán a tudomány - azt vallja, hogy az emberiség a természetes kiválasztódás nyomán jutott el jelenlegi szintjére, a teremtéselmélet a Bibliában szereplő tanokat hangoztatja, azaz hogy Isten hozta létre az embert és az élővilágot. Ez utóbbi elméletnek van egy korszerűbb, árnyaltabb változata, az "intelligens tervezés", amely nem tagad bizonyos fajta evolúciót, de azt állítja, hogy ez egy felsőbbrendű intelligencia műve, nem pedig a természetes kiválasztódásé. Az Európa Tanács parlamenti közgyűlés számára készített - s kedden a napirendről levett - jelentés azonban rámutat, hogy az "intelligens tervezés" ugyanolyan veszélyes, mint a teremtéselmélet korábbi változatai. Az "intelligens tervezésnek" az Egyesült Államokban jelentős a támogatottsága: egy 2005-ös közvélemény-kutatás szerint az amerikaiak 64 százaléka szeretné, ha az iskolákban ezt is tanítanák, párhuzamosan a darwini fejlődéselmélettel, s több mint egyharmaduk teljesen mellőzni akarja a közoktatásból ez utóbbit. Európában viszont - legalábbis sokáig így tűnt - a különböző teremtéselméleteknek nincs nagy hatásuk. Ám a jelentés szerint a helyzet megváltozott. Az iszlamista radikális mozgalmak előretörésével ugyanis megjelent a hagyományos, keresztény teremtéselmélet mellett ennek a muzulmán változata. 2007 elején egy török szerző, Harun Jahija számos francia, belga, spanyol és svájci oktatási intézménybe eljuttatta legújabb könyvét, "A teremtés atlaszát". Egyébként ez volt az utolsó csepp a pohárban, amely több parlamenti képviselőt a mostani jelentés elkészítésének kezdeményezésére késztetett.
Jelentésében Lengagne hangsúlyozza: az evolúciós elméletet egyre több támadás éri a különböző vallási fundamentalisták részéről, akik azt akarják, hogy a teremtéselmélet téziseit az európai iskolákban is oktassák, párhuzamosan a darwini elmélettel, vagy akár ahelyett. "Márpedig tudományos szempontból nincs semmiféle kétség afelől, hogy a földi élet megértéséhez az evolúció jelenti a központi teóriát. A teremtéselmélet egyetlen formája, így az intelligens tervezés sem a tényekre alapozódik, s nem használja a tudományos érvelést..." - olvasható a dokumentumban.

Utóbbi ezért felszólította (volna) a tagállamok oktatási szerveit, hogy határozottan szálljanak szembe minden olyan kísérlettel, amely a teremtéselmélet oktatását "tudományos elméletként" akarná elérni, illetve hogy ezeket a tételek - a vallás kivételével - bármilyen más tananyagban szerepelhessenek.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2025. tavasz: Szürke eminenciások
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár