A világ legnagyszerűbb találmányát ünnepeljük
2005. szeptember 22. 11:57
Von Drais báró 1817-ben egy kormányozható első kerekű sétálómasinával szelte át a brit királyi kertet. Az autómentes napon a kerékpározás tanulságos történetét idézzük fel.
A rázós elődök kora
Templomtól a futógépig |
A kétkerekű járművek történetének legendás fejezete a misztikus celerifere, amelyet Sivrac gróf 1791-ben készített Franciaországban, és valószinűleg egy két kerékre erősített kísérleti masina lehetett. Később azonban kiderült, hogy pusztán Louis Baudry de Saunier francia történész fantáziájának terméke, aki 1891-ben ezzel a szellemi konstrukcióval igyekezett megalapozni a kerékpár 100 éves történetéről szóló munkáját.
Az első valóban használható biciklit a badeni nagyhercegségben élő Karl von Drais báró készítette. A báró 1817-ben mutatta be a nagyközönségnek "futógépét" (Laufmaschine), és azt szerénységében Draisienne-nek keresztelte. A korabeli sajtó azonban - mivel két lábbal hajtotta - a velocipede nevet ragasztotta Karl von Drais báró furcsa találmányára. A báró motívumairól annyi ismeretes, hogy találmányát egy több ezer ember halálát okozó éhínség ihlette, amikor az elpusztult lovak miatt közlekedni sem lehetett. Az első próbafutamra négy évnyi tervezgetés után 1817. június 12-én került sor, amikor a 22 kg súlyú, fából készült járművel kevesebb, mint egy óra alatt 13 km-t tett meg.
A trendi taposógép használata sok zötykölődéssel és kényelmetlenséggel járt, s hiába készítettek több ezer darabot Nyugat-Európában és Észak-Amerikában, a divat pár év alatt lecsengett. Hamarosan a brit lapok sem gúnyolódtak már azon, hogy a szerkezet milyen hamar elkoptatja a csizmákat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2013
- Shakespeare elveszett világa
- Bájitalok a régmúltból
- Grace Kelly és Rainier: monarchia á la Hollywood
- Che Guevara Hollywoodban és a vasfüggöny mögött
- Domján Edit-Szécsi Pál: egy szerelem tíz hónapja
- Magyar űrhajósok a zűrben
- A Tenkes kapitánya
- Garibaldi magyar parancsnoka
- Az évszázad magyar műkincsrablása
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap
- Jókai Mór egész családja ellenezte Laborfalvi Rózával való házasságát tegnap