A roma történelem oktatását szorgalmazzák
2007. október 19. 09:00
A pedagógusképzés minden szintjén, valamint a közoktatás tananyagaiba és követelményrendszerébe kötelező jelleggel épüljön be a romák történetének, kultúrájának tanítása.
Korábban
A tudományos tanácskozás öt pontban fogalmazta meg ajánlásait: többek között azt javasolják, hogy a történelemtanításban a mai gyakorlatnál nagyobb súllyal szerepeljen a kisebbségek története és kultúrája a közoktatás tananyagaiban, követelményrendszerében, és a pedagógusképzés minden szintjén, kötelező módon épüljön be a cigányság történetének, kulturális sajátosságainak ismertetése felkészült szakemberek közvetítésével.
A Történelemtanárok Egylete úgy véli, mindehhez ne kizárólag a történelemtankönyv álljon a diákok és a tanárok rendelkezésére, hanem a romák/cigányok történetére, kultúrájára vonatkozó ismeretek jelenjenek meg más tantárgyi keretekben (irodalom, társadalom-, emberismeret és etika, kommunikáció, művészeti ismeretek, dráma, és az osztályfőnöki órák ajánlott tematikája); ugyanakkor a tanítás szereplőinek interakcióját elősegítő eszközök is megfelelő számban legyenek alkalmazhatóak.
`Olyan tanári attitűd kialakulását tartjuk kívánatosnak, amelyet a nyitottság, a konfliktusok elemző megbeszélésére való alkalmasság és elhatározottság jellemez` - fogalmazta meg ajánlásában a konferencia. A történeti háttérismeretek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a mai társadalmi problémák értelmezhetőek legyenek, és ne csupán negatív összefüggésekben (képzetlenség, munkanélküliség, szegénység, etnikai diszkrimináció stb.) jelenjenek meg a romák, ezért fontosnak tartják azt is, hogy az együttélés értékeire helyeződjön a hangsúly.
Kállai Ernő kisebbségi ombudsman a konferencia nyitóelőadásában úgy fogalmazott: a többségi társadalom főként a romák történelmében tájékozatlan, ezért elsőként a tanárok továbbképzésébe és a felsőoktatásba beépítve kell megismertetni, majd taníttatni a cigányok szerepét, történelmét, így csökkentve a társadalmi feszültségeket. A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok biztosa azt mondta: `egy kezemen meg tudnám számolni`, hogy a magyar felsőoktatásban hány helyen lehet a tantervbe beépítve komolyan foglalkozni a hallgatóknak a romák történelmével. Ezért - véleménye szerint - minden pedagógusnak minimum fél évig kellene hallgatnia kisebbségtörténelmet, hogy mind a 13 népcsoport kulturális és történelmi értékeit megismerjék.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Az ókori Athén
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Milyen lehetett evezni egy ókori görög hadihajón?
- A varázsitaloktól a tömegpusztító fegyverekig: hat kevéssé ismert tény az ókori görögökről
- A külóni vérbűnhöz is köze lehet az Athénban feltárt rejtélyes tömegsírnak
- Korsóban eltemetett gyermekek, hátrabilincselt kezű csontvázak – az ókori Athén titkai
- Erósz játszmái – házasélet és szexualitás az ókori Görögországban
- Több millió ezüstérmét tárolhattak a Parthenón tetőterében
- Az ebola már az ókori Athénban is felütötte a fejét?
- George Clooney felesége segíti Athént az Elgin-márványok ügyében
- A bódult Periklész ihatott az Athénban talált kupából
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.