Kronologikus törioktatást javasolnak az angol iskoláknak
2007. augusztus 2. 13:00
A gyerekeknek az általános iskolától kezdve a mostani káosz helyett időrendi sorrendben kell megtanítani a brit történelem legfontosabb eseményeit - javasolja az angol tanfelügyelőség (Ofsted).
Korábban
Mozaikok helyett összefüggéseket oktatnának
A tanfelügyelet állítása szerint az angol gyerekeknek fogalmuk sincs a legfontosabb történelmi eseményekről, mint pl. a hastingsi csatáról vagy a Magna Charta aláírásáról, nincs áttekintésük a történelemről, és nem tudnak válaszolni a `nagy kérdésekre` sem. Nincs tudomásuk az angol és a világtörténelem eseményeiről, és nem tudják rendszerezni azokat. A lesújtó értékelésre azután került sor, hogy a tanárok és a történészek már többször felszólaltak az általános iskolai történelemtanítás felülvizsgálatáért. Nincs válasz a miértekre
"Történelmet minden általános iskolában tanítanak, de mi azt javasoljuk, hogy a tanmenet nagyobb hangsúlyt fektessen az összefüggésekre" - mondta Miriam Rosen, az Ofsted oktatási igazgatója. Dr. Rosen elismerte, hogy a történelem oktatása néhány iskolában az alapvető készségtárgyak (írás, olvasás, számtan) színvonalának emelése miatt visszaszorult. "Megértjük, miért helyezik az iskolák előtérbe az írást, olvasást és a számtant, de úgy gondoljuk, hogy lassan megértik, a történelemtanítás is hozzájárulhat az alapvető tárgyak oktatásához." Dr. Rosen véleménye ellentétben áll a kormány legújabb javaslatával, amely arra bátorítja az iskolákat, hogy a történelem és tudományok helyett inkább kreativitást és kulturális megértést tanítsanak a középiskolákban.
A vizsgálat mérlege: a tanfelügyelők főleg a 7-11 éves korosztályt kritizálták, amely "továbbra is csalódást okoz." Szerintük a tanárképzés is gyenge, és a pedagógusok egyik témáról a másikra ugrálnak. Az egyik iskolában például a nyolc évesek egy féléven át a rómaiakról tanultak, majd a következő félévben a második világháborúval foglalkoztak, míg az évet az ókori Egyiptom történetével zárták. A gyakorlatban csak ritkán valósulnak meg a nemzeti tanterv előírásai, mely szerint a tanulóknak el kell tudni helyezniük a történéseket időrendben, és fel kell ismerniük az összefüggéseket az egyes események között. A tanfelügyelők dícsérték a 14 év felettiek közötti történelemtanítást, bár megjegyezték, hogy a diákok csupán 32%-a tanulja a történelmet 16 éves korig, utána pedig még kisebb az arány. Bár 66%-uk sikeres záróvizsgát tesz, egyharmaduk azonban magántanuló.
A jelentés azokat az aggodalmakat fogalmazza meg, amelyeket az egyetemi oktatók és történészek már többször felemlítettek, miszerint az angolok elveszítik közös identitásukat, mivel a gyerekek az általános iskolában nem tanulják meg az ehhez szükséges alapvető ismereteket. A jelentés akkor jelent meg, amikor a kormány bejelentette, hogy a következő évtől a 11-14 éves korú tanulóknak történelem helyett kreativitást és kulturális megértést kell tanulniuk olyan témákkal, mint pl. "a konfliktusok és azok maradandó következményei", "az emberek különböző eszméi". Jim Knight iskolaügyi miniszter egyetért az Ofsted több megállapításával. "Az új tanterv megerősíti azt a követelményt, hogy minden diáknak jó kronológiai ismeretekkel kell rendelkeznie. Ez az általános iskolában is kötelező."
A tanterv |
A történelem minden angol általános iskolában kötelező tantárgy (5-14 éves korig). Az állami iskolák 14 év feletti diákoknak is kínálnak történelemórákat. A tananyagot jelenleg az alábbi szempontok szerint csoportosítják: 5-7 éves kor: a tanulók arról tanulnak, hogyan éltek az emberek, és megismerik az angol és egyetemes történelem fontosabb alakjait. Meg kell tanulniuk elhelyezni az eseményeket és tárgyakat időrendben. 7-11 éves kor: A tanulók a rómaiakról, angolszászokról és vikingekről, Angliáról, a Tudor-korszakról, vagy a viktoriánus korról esetleg az 1930 utáni angol történelemről tanulhatnak. A világtörténelemből az ókori görögökkel és az aztékok történetével foglalkoznak. 11-14 éves kor: A tanulók megismerkednek az angol történelem nagy alakjaival a középkortól a 20. századig. Tanulnak a hastingsi csatáról, az 1500-1750 közötti monarchiáról, az ipari forradalomról és a holokausztról. |
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
23. A reformáció és a katolikus megújulás
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Brutális boszorkányüldözésbe torkollott a király rögeszméje a 16. századi Skóciában
- A leves, amely megállított egy háborút
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Példát mutatott a világnak Erdély a vallási toleranciában
- A vallásszakadást szentesítette az első vallásbéke
- Családja a végsőkig ellenezte Szalézi Szent Ferenc papi hivatását
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Angyalok vagy egy trágyadomb miatt élhették túl a zuhanást a prágai defenesztráció áldozatai?
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.