2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Felújítják a prágai Károly-hidat

2006. február 3. 11:00

Teljes egészében felújítják a prágai Károly-hidat, a Moldva-parti metropolis világszerte ismert és csodált középkori műemlékét.

A Moldva folyón átívelő műemlék-létesítmény a régió első kőhídja volt, ma a cseh főváros egyik legismertebb nevezetessége és látnivalója. Alapjait a 14. század első felében rakták le, a történelmi Óvárost köti össze a Kisoldallal és a Hradzsinnal, ezért naponta hatalmas megterhelésnek van kitéve. A hídon már több évtizede nincs autós forgalom, kizárólag gyalogosok használják.

Szakértői vizsgálatok során azonban kiderült, hogy az elégtelen szigetelés következtében a híd beázik, pilléreiben kisebb-nagyobb üregek keletkeztek, számos kődarab mállik, s az egész kőkonstrukció helyenként mozog. A cseh főváros vezetése ezért úgy döntött, hogy haladéktalanul megkezdi a majdnem 700 éves híd felújítását. "A Károly-hidat nem kell darabokra szedni, de beteg, s gyorsabban öregszik, mint kellene" - kommentálta a szakértői vizsgálatok eredményeit Jirí Witzany, a prágai Cseh Műszaki Főiskola rektora. A régi kőhidat nagyon megviselte az is, hogy a II. világháború után évtizedeken keresztül télen sót használtak az úttestre hullott hó eltakarítására. A sós lé belülről bomlasztotta a kőkonstrukciót. "A híd öregedését természetesen nem lehet megállítani. Helyzetét azonban stabilizálni lehet" - véli Witzany.

"A felújítási munkálatok több éves előkészület után várhatóan júliusban kezdődnek. Azzal számolunk, hogy legalább két évig eltartanak. Amennyire csak lehetséges lesz, a hidat legalább részben mindig nyitva akarjuk hagyni a látogatók előtt is" - mondta újságíróknak Jan Bürgermeister, a főpolgármester helyettese. Elmondta, hogy a felújítás terve lényegében már elkészült, s a nehéz szakmai munkák elvégzésére nyilvános pályázatot írnak ki. "Minden követ leellenőrzünk, s a hibásakat kicseréljük" - jelentette ki a főpolgármester-helyettes. A szakértők már a kőbányát is kiválasztották, de a helyet egyelőre nem hozzák nyilvánosságra. Az elképzelések szerint a kövek konkrét faragását, megformálását a helyszínen a híd alatt berendezett kőfaragóműhelyben fogják elvégezni. "Reméljük, hogy a kőfaragók munkája turistalátványossággá válik" - jegyezte meg a városatya.

A híd óvárosi hídfőjénél ugyanakkor egy új múzeumot is terveznek nyitni, amelyben kiállítanák mindazokat a tárgyakat, amelyeket az előkészületek során találtak, illetve a felújítási munkák során vélhetően még találnak. "Már találtunk például egy angyal torzót, amely egykoron a híd egyik szobráról tört le, s amely több mint 200 évig feküdt a vízben" - fejtette ki Bürgermeister.

A város vezetése szerint a felújítás összköltsége mintegy 400 millió korona lesz. Ennek nagyjából a felét a város állja, míg a hiányzó összeget a városatyák az államtól, illetve a már korábban beindított nyilvános gyűjtéstől várják.

(Múlt-kor/MTI-Panoráma-Kokes János, Prága)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár