Bizarr módon ábrázolták Mohamed profétát az európai irodalomban
2024. július 22. 19:05 Múlt-kor
Korábban
Az iszlám diadala
Pont mivel Mohamed egyrészt olyan látnokinak és mai napig kiváltképp forradalminak tűnik, sokakat csalódottá tesz, hogy a próféta más tekintetben kora gyermeke volt és a törzsi kultúrában ragadt. A legszegényebbek helyzetét javította a társadalomban, de arra nem gondolt, hogy a rabszolgaságot megszüntesse.
Mohamed hozzáállása a női nemhez progresszív gondolkodónak tünteti fel, miközben egy patriarchális társadalom képviselője maradt. Gondolkozott az egyenlőtlenségeken, de ahhoz nem volt ereje, hogy ezeket leküzdje. A férfiak „egy lépcsővel” magasabban állnak, mondja a Korán, másrészről „a nők is ugyanazt igényelhetik”. Abban az esetben, ha a nők erkölcstelen dologra adják fejüket, a próféta szerint „ahogy [Allah] megengedi, elválhattok tőlük és meg is üthetitek őket, de nem túl erősen.”
A fátyol eredetileg a nőket védte, nem alacsonyította le őket. „Ez így jobb, s ők megismerhetőek, s nem háboríttatnak”. A törzsi csaták Mohamed korában sok asszonyt özveggyé tettek, néhány rabszolganő még a teste eladására is kényszerült. A próféta viszont elítélte a prostitúciót, azzal az engedménnyel, hogy a férfiak több nőt is feleségül vehetnek, de nem több mint négyet. A Korán ezt a férfiak kötelességévé tette, hogy azoknak is legyen családja, akikről addig nem volt ki gondoskodjon.
Mohamed arctalan alakja a Hira hegyén (16. századi török miniatúra)
Mohamed meglehetősen ambivalens módon állt hozzá a hatalomhoz is. Amikor Medinában konszolidálta hatalmát, az akkoriban szokásos rablóhadjáratok eszközéhez nyúlt. Sőt előfordult, hogy a Tiltott Hónapban támadott meg egy mekkai karavánt és ezzel megzavarta a fegyvernyugvás idejét.
A badr-i csatában 624-ben a számszerűleg kevesebb muszlim a mekkaiakat menekülésre bírta, amit a különös Isteni kegy jeleként értékeltek. Három évvel később Mohamed szülővárosának harcosai Medina kapui elé vonultak, hogy revansot vegyenek. A próféta nagyon is evilági trükkje azonban kudarcra ítélte a kísérletüket, ugyanis széles árkokat ásatott az oázis köré, az ellenséges hadsereg lovai pedig nem tudták azt átugratni.
Mielőtt Mohamed elszánta magát, hogy meghódítsa szülővárosát, egy olyan problémával is foglalkoznia kellett, amiről már azt hitte megoldódott: a medinai zsidók kérdése. Mohamed tiszteletet tanúsított irányukban, és azt feltételezte, hogy ők az iszlámban saját vallásuk továbbfejlesztését látják majd, de a zsidók nem ismerték el Mohamedet prófétának. „Vétkeztek és elvágták a szövetséget, ami Isten és közöttük fennállt.”
Csalódván bennük Mohamed ezentúl nem Jeruzsálem, hanem Mekka felé határozta meg az imádkozás irányát. Ezen kívül teljesen magának igényelte Ábrahám ősatyát, akit ősmuszlimnak kiáltott ki, és aki Mohamed szerint a fekete követ Mekkába vitte.
Végül a próféta szülővárosa gyakorlatilag harc nélkül esett el. Mekka átalakult. Sokan elhagyták, hogy a terjeszkedő muszlimokhoz csatlakozzanak. A törzsek és nemzetségek közössége szétmorzsolódott. A hagyományos értékrend megszűnni látszott. A gazdagok hatalma hanyatlásnak indult, a privilégium nélküliek koldusszegények lettek. Az iszlám ezt a politikai és spirituális vákuumot használta ki terjedéséhez.
Az egykori lázító diadallal tért vissza Mekkába. Először a bálványokat távolította el a Kába szentélyből, és azt az Egy Isten tiszteletére alakította át. Szelíden megkímélte egykori ellenségeit, megbékélést prédikált bosszú helyett. Tanai terjesztésénél a diplomatikus utat részesítette előnyben, amihez a házasságkötés is hozzátartozott. 13 felesége közül néhányat – köztük özvegyeket – azért vett el feleségül a próféta, hogy további törzseket is magához kössön.
Ekkorra már vitathatatlanul ő volt Arábia leghatalmasabb embere. Gyakorlatilag a félsziget minden törzsét egyesítette, Iraktól Szíriáig szövetségeket kötött. Életműve beteljesedett. Mohamed 632. június 8-án hunyt el, özvegyek sora állt sírjánál Medinában. Utódokat nem választott ki, bízott abban, hogy túléli őt a küldetése. Mohamed élete utolsó óráiban illúziók nélkül tekintett a jövőbe. Követői közti széthúzástól félt: „a zsidók 71, a keresztények 72 irányba mentek, ti 73-ba fogtok” - mondta.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
6. A trianoni békediktátum és következményei
II. Népesség, település, életmód
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- A magyar-román diplomáciai kapcsolatok megszűnésével fenyegetett Ceaușescu falurombolási terve
- „Burgenlandért Sopron”– egy szavazás, amely megmásította a trianoni döntést
- Csak mélyítette a szakadékot győztesek és legyőzöttek között a kisantant létrejötte
- Hiábavaló volt a magyar delegáció minden érvelése a trianoni béke feltételeivel szemben
- Így került Erdély 100 éve a románokhoz
- Milyen szerepet játszott Tisza István az 1918-as „nagy összeomlásban”?
- Az orvos, a macskakő és az angol beteg – így írta át egy sikeres műtét a trianoni határokat
- Hat rövid életű állam Magyarországon, amelyet elsodortak a trianoni béke viharai
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap