A távírászok durva vitája is akadályozta a Titanicot a segítségkérésben
2020. június 2. 14:39 Múlt-kor
Korábban
Tragédiához vezető hibák
Miközben a Titanic süllyedt, Bride és Phillips felválta küldte a CQD és az SOS vészjeleket, amelyeket a fogadó távírászok eléggé hanyagul kezeltek.
A helyzetet súlyosbította, hogy Phillips és Bride egyszerre csak egy üzenetet küldhettek vagy fogadhattak, a vonalban pedig más operátorok irreleváns kérdései fokozták a zavart. Az egyik távírász például afelől érdeklődött, hogy a Titanic éppen egy tőle 800 kilométerre lévő hajó felé halad-e.
Eközben a Titanichoz legközelebb haladó hajó, az SS Californian – amelynek szikratávírászát Phillips durván leépítette – nem fogadta a vészjelzéseket, mert annak távírásza, miután Phillips nem éppen civilizált hangnemben kérte tőle, hogy hallgasson, kikapcsolta készülékét és lefeküdt aludni.
Az amatőr rádiósok sem könnyítették meg Bride és Phillips életét, ugyanis üzeneteikkel zavarták a Titanic kommunikációját. A páros szinte az utolsó pillanatokig kitartott, és adta le a vészjeleket. Kettőjük közül csak Bride élte túl a katasztrófát.
A tragédiát követően Marconit lelkiismeret-furdalás gyötörte amiatt, hogy a tökéletlenebb hosszúhullámú rádiókommunikáció alkalmazása terén monopóliumra tört a tengerhajózási piacon. „Mára már beláttam, hogy hibáztam” – jelentette ki 1927-ben egy beszédében.
A Titanic katasztrófájának 1912-es kongresszusi kivizsgálása előtt Bride és Marconi vallomásaikban azt állították, hogy a különböző telekommunikációs cégek között a rivalizálás minimális volt.
A katasztrófát követően az amerikai Szenátusban arra a konklúzióra jutottak, hogy a szikratávíróknak a hajókon éjjel–nappal, 24 órában üzemelniük kell és a telekommunikációs ipart valahogy szabályozni kell.
Az 1912-es Radio Act („rádiótörvény”) értelmében a hosszúhullámú frekvenciák amatőrök általi használatát szigorú szabályozáshoz kötötték az USA-ban, és hivatalos vészjelként fogadták el az SOS-t.
Az SOS 1999-ig nemzetközi vészjelzés maradt, amikor is a modern hajókon a morzekód helyett a műholdas globális tengeri biztonsági és vészhelyzetjelző rendszerre álltak át.
Kongresszusi meghallgatása után Marconi, Jack Phillips szikratávírászra emlékezve, koszorút helyezett el a Titanic áldozatainak emlékművénél.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Egyiptom
- Eltörölte az utókor Ehnaton vallási forradalmát
- Megtalálták II. Ramszesz fáraó szobrát
- A tökéletes naptár nyomában: a szökőnap története
- A Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült az arab államok egyesítésére törekvő Nászer elnök
- Előnyei mellett súlyos károkat is okozott a hatalmas Asszuáni-gát
- Fáraók neve vezette sikerre a hieroglifák megfejtőjét, Jean-François Champolliont
- Túlvilági tippekkel és trükkökkel látta el olvasóit az egyiptomi Halottak Könyve
- A törökök „hitehagyása” hozta létre az Egyiptomban máig meghatározó Muszlim Testvériséget
- Hat évnyi eredménytelen kutatás után ütötte meg a főnyereményt Howard Carter
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit tegnap
- Csak a halál tudta megállítani a világuralomra törő Dzsingisz kánt tegnap