Az autóversenyektől a fronton kilőtt gépkocsikig: ilyen volt a 20. század eleji magyar „autómánia”
2018. május 30. 17:43
Az automobil-forradalom igen hamar – már 1895-ben – elért Magyarországra is. Eleinte igen lassan haladt az ágazat fejlődése hazánkban: a Magyar Automobil Club csak 1900-ban alakult meg, az első automobil-közlekedési szabályok 1901-ben kerültek bevezetésre, de csak Budapest területére vonatkoztak. Előírták a rendszámot, és a speciális bizottság általi forgalomra alkalmasnak minősítést. A maximális sebesség körülbelül 30 km/h volt. 1906-ra nagyjából 200 autó volt Budapesten, vidéken ekkor még mindig alig akadt. Az első világháború kitörésekor már léteztek automobilok a Császári és Királyi Hadseregnél, számuk azonban igen csekély volt. Alább a Fortepan gyűjteményéből láthatnak képeket a gépkocsik háborúban és békében történt alkalmazásáról Magyarországon és a térségben. Ahogy a képeken is látható, a gépjárműveket többnyire magas rangú személyek szállítására, és nem harci feladatokra használták.
Korábban
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. Államalapítás és az új rend megszilárdulása Magyarországon a 10–13. században
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- Egyensúlyteremtő képességében rejlett Szent István sikereinek titka
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.