A világ első motoros rollere az első világháború alatt jött divatba
2018. november 10. 11:51 Múlt-kor
Az első világháború előrehaladtával hamar nyilvánvalóvá vált, hogy mindennemű üzemanyaggal takarékoskodni kell a civil életben, hogy minél akadálytalanabb legyen a csapatok ellátása. Az antant oldalon az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában e takarékoskodás azt eredményezte, hogy egy teljesen új járműtípus is forgalomba került – az úgynevezett „autoped”, azaz egy korai motoros roller.
Korábban
Az eszközt eredetileg a New York város Long Island City negyedében található Autoped Company nevű cég gyártotta 1915 és 1921 között, és a csak jegyre kapható benzin idején rendkívül hasznosnak bizonyult – a legtöbb példányt New York város postaszolgálatának kézbesítői használták.
Az Autoped ugyan benzinmotorral működött, de lényegesen kevesebbet fogyasztott a drága üzemanyagból, mint egy autó vagy motorkerékpár. 155 köbcentiméteres, négyütemű léghűtéses motorja az elülső kereket hajtotta, óránként mintegy 32 kilométeres sebességgel. A konstrukciót természetesen a gyermekek rollerei ihlették: az ember egy lapos felületen állt, amelynek két végén egy-egy 25 centiméter átmérőjű kerék volt. A jármű egy bicikliszerű kormánnyal volt irányítható. A kormányoszlop előrenyomásával volt bekapcsolható a kuplung, míg hátrahúzása kikapcsolta azt, és egyben fékezte a járművet. Gyorsítani a kormányon található gázkarral lehetett.
Habár elsősorban a postaszolgálat vette hasznát, az Autoped hamar népszerűvé vált New York bűnbandáiban is, mivel gyors módját jelentette a hatóságok elöli menekülésnek a zsúfolt, szűk utcákon. Míg az Egyesült Államokban praktikus szempontokból kedvelték meg mind a postások, mind a bűnözők, Nagy-Britanniában a civil lakosság körében lett népszerű: igazi divatcikk lett, amely jelentős politikai üzenetet is hordozott.
A történet szerint a szigetországba érkező első példány Sir Henry Norman újságíró és liberális politikus vásárolta ajándékba feleségének, Florence Priscillának 1916-ban. Florence egy prominens szüfrazsett, Laura McLaren lánya volt, és anyjához hasonlóan a nők jogaiért küzdött – ebben parlamenti képviselő férje is támogatta. Igen nagy feltűnést keltett, amikor Florence Norman e járművével indult munkába, és a szüfrazsettmozgalommal szimpatizálók körében hamar elterjedt használata.
Időközben több gyártó, mint a német Krupp, a motorkerékpárokat gyártó brit ABC Motorcycles és a szintén brit Gloster Aircraft Company repülőgépgyár is elkezdtek hasonló járműveket gyártani. Az újabb típusok már erősebbek és kényelmesebbek voltak, és egyre gyakoribb látvánnyá váltak az utcákon is. A háború után hamar kimentek azonban a divatból – az Autoped Company már 1921-ben abbahagyta gyártását, utolsóként a Krupp gyártotta őket 1919-től 1922-ig. A két világháború közötti időszakban a nagyobb kiterjedésű katonai bázisokon fordult elő, mint a gyaloglásnál lényegesen gyorsabb egyszemélyes jármű.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Mussolini
- Kosárlabdázással és kertészkedéssel is szívesen töltötték idejüket a legvéresebb kezű diktátorok
- Még a Mussolini-szobrokat is kidobálták az ablakon a Duce letartóztatásának hírére
- A világháborúban és merényletekben is majdnem odaveszett Olaszország diktátora
- Lánya kérését sem vette figyelembe Mussolini veje kivégzése során
- Bukása után a németek feltétlen kiszolgálója lett a korábbi szövetséges, Benito Mussolini
- Szörnyű bosszút állt az olasz nép Mussolini rémuralmáért
- Folytatják a holokausztmúzeum építését az egykori Mussolini-villa közelében
- Merényletek sorát élte túl hihetetlen szerencsével Mussolini
- Az életébe került Mussolini vejének, hogy szembefordult apósával
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.