A turistabúvárok szeme előtt rejtőzött három eltűnt amerikai repülőgép a második világháború óta
2020. február 21. 16:53 Múlt-kor
Több mint 75 év után egy búvárok körében kedvelt lagúnában találták meg a kutatók három, a második világháború során elveszett amerikai repülőgép roncsait. A repülőket a japánok lőtték le a Chuuk-lagúnánál, az itt található fontos japán támaszpont ellen indított 1944. február 17-ei amerikai támadás során.
Korábban
Az együttműködés gyümölcse
A „Csendes-óceán Gibraltárjának” is nevezett megerősített haditengerészeti bázist két napon keresztül lőtték a tengerről és a levegőből az amerikaiak, pótolhatatlan veszteségeket okozva – a japán erők több mint 250 repülőgépet és 47 hajót veszítettek, és 4500-nál is több halálos áldozattal kellett számolniuk. Az amerikaiak 25 repülőt vesztettek, és a rajtuk szolgáló személyzetből 40 főt.
A most megtalált három repülő az évtizedek során a kutatók és búvárok szeme előtt rejtőzködött egy népszerű búvárkodóhelyen – a Chuuk-lagúna mára különösen közkedveltté vált a nagy mennyiségű, a tengeri élővilág által benőtt katonai roncsnak köszönhetően.
Az eltűntnek tartott roncsokat a Project Recover nevű szervezet tudósai és önkéntesei fedezték fel. A Project Recover a Delaware-i Egyetem, a Kaliforniai Egyetem – San Diego Scripps Oceanográfiai Intézete és a BentProp („csorba légcsavar”) Project nevű, búvárokat, pilótákat és történészeket összefogó szervezet együttműködéséből jött létre.
A Project Recover 2012 óta kutatja a Csendes-óceánon eltűnt amerikai katonai járműveket és személyzetük földi maradványait. Vízalatti kutatásaikat a hivatalos feljegyzések és szemtanúk beszámolói alapján indítják, emellett szonárt, hőkamerákat és búvárrobotokat is alkalmaznak.
A Chuuk-lagúnában a szakértők és önkéntesek két Douglas SBD Dauntless zuhanóbombázó és egy Grumman TBF Avenger torpedóvető repülőgép roncsait keresték, amelyek a USS Enterprise és a USS Intrepid repülőgép-hordozók fedélzetéről szálltak fel a támadás során.
Colin Colbourn, a Project Recover vezető történésze elmondta: a helyi lakosok beszámolói, a hivatalos feljegyzések és a csata túlélőinek emlékiratai alapján arra következtettek, a három repülőgép a Chuuk-lagúnában süllyedhetett el.
Egy másik amerikai repülőgép géppuskakezelője emlékirataiban véletlenül éppen említette, hogy látta az egyik szóban forgó Dauntless-t találatot kapni, miközben egy japán szállítóhajó felé közelítettek. A hajó helye ismert volt, ez alapján pedig a kutatók megtalálták a repülőgép roncsát is.
„Össze tudtuk hozni a puzzle e darabját a másik darabbal, így azt mondhattuk, »rendben, fókuszáljuk a keresést eköré a hajó köré.« És éppen ott találtuk meg végül ezt a repülőt” – mondta Colbourn.
Mindazonáltal a Project Recover a három repülőgép felkutatásához összesen mintegy 70 négyzetkilométernyi tengerfeneket vizsgált végig 2018 áprilisa és 2019 decembere között.
A szonárral való pásztázás azonosította be a lehetséges roncsokat, amelyeket aztán búvárok, illetve nagyfelbontású kamerákkal felszerelt robotok vizsgáltak meg közelebbről. A három repülő roncsait többnyire szétterülve találták meg, 31 és 66 méter közötti mélységben.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán 12:20
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady 10:35
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap