A pilótafeleségek nem örültek a légiutas-kísérők megjelenésének
2020. március 26. 18:05 Múlt-kor
Habár manapság a polgári légi közlekedéshez szinte hozzátartoznak a barátságos mosolyú légiutas-kísérő hölgyek, ez a civil repülés kezdetén egyáltalán nem volt így – az első stewardessek pedig egészen különleges képzettséggel kellett, hogy rendelkezzenek.
Korábban
Harc a lehetőségért
1930-ban a légitársaságok még semmilyen női alkalmazottat nem vettek fel. Az amerikai Ellen Church, képzett pilóta és ápolónő azonban nem hagyta annyiban.
A Boeing Air Transport légitársaság (a mai United Airlines elődje) illetékesét, Stephen Stimpsont a szó szoros értelmében nyaggatta, hogy alkalmazzon ápolókat légiutas-kísérőkként.
Stimpson egy merőben más megoldást képzelt el addig: fiatal Fülöp-szigeteki férfiakat akart „kabinfiúkként” alkalmazni, Church azonban végül meggyőzte – ő és hét további kiválasztott ápoló lettek az első „égi lányok” („Sky Girls”).
Stimpson egy főnökének írt memorandumban azt írta: „Gondolj csak bele az országos hírverésbe, amelyet elindíthatnánk vele, és az óriási hatásra, amelyet az utazóközönségre gyakorolna! Azt is képzeld el, mekkora érték lennének számunkra – nem csak a tisztább és szebb ételfelszolgálással, de az utasokkal való törődéssel is.”
A vezetőség válasza azonban továbbra is nemleges volt – attól féltek a Boeingnél, a nők jelenléte zavarja majd a pilótákat, és a fegyelem lazulásához vezet. Végül Church és Stimpson egy három hónapos próbaidőszakot harcoltak ki a lányoknak.
A próbaidőszak sikeréről mindent elmond, hogy végeztével további húsz ápolónőt felvettek a Boeinghez, 1933-ra pedig már ötvennél is többen voltak a társaságnál.
Az „égi lányok” dolga azonban nem volt leányálom. A képeken is látható hosszú köpenyükben például csavarkulcsot is tartottak, amellyel az utasok üléseit biztonságosan a repülőgép padlójához rögzíthették.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.