A lovaskocsik korában született, a szuperszonikus repülést is megérte az ifjabbik Wright fivér
2021. augusztus 19. 18:39 Múlt-kor
Korábban
Megérdemelt siker
A testvérek feltett szándéka volt, hogy sikerre vigyék repülőgépüket, elsősorban katonai érdeklődésre számítva. Miután az amerikai hadügyminisztérium szkeptikus választ adott megkeresésükre, a fivérek 1907-ben Franciaországba utaztak, ahol több európai repülésspecialistával is találkoztak, de az amerikai hadsereg aeronautikai részlegének hadnagya, Frank P. Lahm is innen írt feletteseinek, hogy adjanak egy esélyt a Wright fivéreknek.
Az Egyesült Államokba való visszatérésük után így végre bemutathatták a Fegyverzeti és Erődítési Bizottság tagjainak találmányukat, amely kedvező fogadtatásra lelt. 1908-ban előbb az amerikai hadsereg, majd egy francia konzorcium is szerződést kötött velük. A nyilvános áttörés 1908 augusztusában következett be, amikor a kételkedő francia közönség előtt Wilbur könnyedén írta le a legkülönfélébb alakzatokat a levegőben, bizonyítva a szerkezet irányíthatóságát.
Ettől kezdve Wilbur, Orville, valamint a vállalkozáshoz időközben csatlakozó húguk, Katharine világhírűvé váltak: Taft elnök a Fehér Házban tüntette ki őket, és az addig mostoha Dayton lakossága is ünnepelte őket. 1909-től hivatalosan is elindult repülőgépgyártó vállalkozásuk.
1910. május 25-én Wilbur és Orville először és utoljára szálltak egyszerre fel – minden addigi és azutáni repülés során csak az egyikőjük emelkedett a levegőbe, az esetleges halálos balesetekkel számolva.
Az 1910-es évek elejét beárnyékolta a riválisokkal való pereskedések sorozata, amelyből azonban a fivérek kerültek ki győztesként. Bár a vezéregyéniség Wilbur hatékonyan vezette az egyre terebélyesedő családi céget – amely már a repülőgép-készítés mellett pilótákat is képzett –, a folyamatos utazás és stressz rendkívül rossz hatással volt egészségére: mindössze 45 évesen, 1912-ben elhunyt. Ezzel a cég vezetése Orville-ra szállt, aki hamar megelégelte az üzleti tevékenységet, és 1915-ben túladott a vállalkozáson.
A túlélő Wright-fivér pilótaként 1918-ban repült utoljára, az elkövetkező évek során az éppen létrejövő különféle légügyi hatóságok vezetésében játszott prominens szerepet. 1936-ban az amerikai tudományos akadémia, a National Academy of Sciences tagjává választották, 1939-ben pedig születésnapját, augusztus 19-ét Franklin Roosevelt elnök a Repülés Nemzeti Napjává tette.
A második világháborút követően a következőt nyilatkozta a modern hadviselésben a bátyjával közös találmányuk által játszott kulcsszerepről:
„Mertük remélni, hogy olyasvalamit találtunk fel, ami tartós békét hoz a földre. De tévedtünk... Nem, nem érzek megbánást a repülőgép feltalálásában játszott szerepem miatt, habár nálam jobban senki sem helytelenítheti a pusztítást, amelyet okozott. Úgy érzek a repülőgéppel kapcsolatban, mint a tüzet illetően. Azaz sajnálom a rengeteg szörnyű kárt, amelyet a tűz okoz, de úgy gondolom, jó az emberi fajnak, hogy valaki felfedezte, hogyan lehet tüzet csinálni, és hogy megtanultuk, hogyan lehet több ezer fontos módon felhasználni.”
Orville Wright 76 éves korában, 1948. január 30-án hunyt el, miután már második szívrohamát szenvedte el. A repülés úttörője a lovaskocsik korában született, és még megérte a hangsebesség feletti repülés hajnalát is. Bátyjával együtt (egyikőjük sem nősült meg) nyugszik a daytoni Woodland temetőben.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2010
- Magyar békefenntartók Kínában: haditengerészek a felkelők ellen
- Egy világrekorder magyar stewardess 27 ezer órája a levegőben
- Interjú Oborni Terézzel
- Paraszt Bruegel. Egy holland humanista élete
- Elhurcolva és elhurcolva. Lajos Iván próféciája 1939-ben
- A szovjetterror fehérorosz áldozatai, avagy a Kuropati erdő borzalmas titka
- Anyatejút. A szoptatás kultúrtörténete
- Csellóval a frontra. Egy kalocsai körorvos különleges kalandjai
- Prodam Guidó szenzációs akciója: az első repülés Budapest felett
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap