A levegőnél könnyebb anyahajókkal kísérletezett Amerika a két világháború között
2022. szeptember 14. 16:26 Múlt-kor
Korábban
A merev falú léghajózás utolsó rúgásai
Az Akron és a Macon katasztrófái nyomán végleg véget ért az amerikai haditengerészet merev falú léghajóprogramja. Ennek ellenére még 1939-ben is áttekintette a léghajók alkalmazási lehetőségét a szervezet Általános Bizottsága, és 1940. július 20-án az illetékes miniszter, Frank Knox az alábbi javaslat-összegzést hagyta jóvá:
„A szükségnek megfelelően építeni és fenntartani merev falú léghajókat, hogy ki lehessen vizsgálni és fejleszteni tengerészeti célra való használhatóságukat, továbbá együttműködni más szervekkel a kereskedelmi léghajók fejlesztésében. Építeni és fenntartani félmerev léghajókat part menti járőrözésre és egyéb tengerészeti célokra.”
1942 januárjában a flotta parancsnoka, Ernest J. King admirális is megpróbálkozott a program feltámasztásával, és további tanulmányok készültek. Ezek eredményei viszont azt mutatták, hogy további egy év tervezőmunkára lenne szükség egy új léghajótípus létrehozásához, majd a megépítése egy újabb évet igényelne.
Az amerikai katonai léghajóprogram teljes kudarccal ért véget (a képen egy 1957-es nevadai atomfegyver-tesztsorozat, a Plumbbomb hadművelet során lezuhant félmerev léghajó látható)
Az egyetlen alkalmas hangár az országban a Goodyearé volt, itt azonban gőzerővel folyt a repülőgépek elleni drótzárak tartására és más hasonló feladatokra gyártott félmerev, személyzet nélküli léghajók gyártása, ami a gyártókapacitás és a szakembergárda nagy részét is lefoglalta. Emellett a cég számos egyéb kulcsfontosságú haditengerészeti repülő eszközhöz gyártott alkatrészeket.
Az 1930-as évek végére a haditengerészet tisztjeinek többsége számára már nyilvánvalóvá vált, hogy a nagy hatótávolságú felderítő-repülőgépek, mint amilyen a PBY Catalina vagy a nagyobb, négymotoros biplánok sokkal hatékonyabban képesek voltak elvégezni a flotta számára a felderítést, mint bármilyen léghajó vagy az általa hordozható repülők.
Magával ragadó külsejük és első ránézésre kedvező tulajdonságaik ellenére a „repülő szivarok” még békeidőben is nagy veszteségeket szenvedtek, háború esetén pedig ez csak fokozódott volna.
A legfrappánsabban talán R. K. Smith történész foglalta össze a katonai léghajózás kurta történetét: „A merev falú léghajó katonai karrierje rövid volt. Viták tárgya volt, mindig drámai, technikai bravúrjaiban bámulatos, és lehetőségekkel telinek tűnt. Ennek ellenére egy emberöltőn belül vége lett, az első huszadik századi fegyverrendszer, amely az enyészeté lett.”
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. világháború
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata
- A húsvéti felkelés az első lépést jelentette az ír függetlenség felé
- Keserűen vette tudomásul a Szerbia elleni ultimátumot Tisza István
- Már a franciák is próbálkoztak harci gázzal az yperni támadás előtt
- A háborús károkat szenvedett Belgium nem volt jó választás az olimpia megszervezésére
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst tegnap
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető tegnap
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma tegnap
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit tegnap
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál tegnap
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból 2024.05.02.
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához 2024.05.02.
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum 2024.05.02.