A középkor 10 legjelentősebb mérnöki csúcsteljesítménye
2020. október 7. 17:44 Múlt-kor
Korábban
A Naviglio Grande csatornája
A mérnöki tervezés és kivitelezés egyik legnagyobb középkori eredményei a vízszabályozáshoz kapcsolódnak. Ennek ékes példája a lombardiai Naviglio Grande, amely a Ticino folyót köti össze Milánóval.
A város körül egymásba kapcsolódó csatornarendszer ezen szakaszának története 1157-ben egy várost védő vízelvezető árok kiásásával indult. Húsz évvel később a csatorna már közel ötven kilométer hosszúságot ért el. Medrét a munkások teljesen kézi erővel bővítették és szélesítették, illetve vízi utakat is létrehoztak Lombardia földjeinek öntözésére.
A grandiózus vállalkozás 1272-re fejeződött be, amikorra az egész csatorna hajózhatóvá vált és 116 helyről több mint 500 négyzetkilométernyi földet öntözött. A Naviglio Grande 12-50 méter szélességű és több gát is alátámasztja. Nem csoda, hogy nagyon gyorsan jelentős hajózási útvonallá vált és az 1970-es évekig megőrizte jelentőségét.
Az avignoni Szent Bénézet híd
A hídépítés a középkor emberét fontos feladat és olykor nagy kihívás elé állította. A cél a folyókon minél gyorsabb és minél biztonságosabb átkelés biztosítása volt. Számos példát felsorakoztathatnánk e kategóriában, de mindközül az egyik legnagyobb az avignoni Szent Bénézet híd volt, amely a Rhone folyót szelte át Avignon városánál.
A legenda szerint az első híd ezen a helyen 1177 és 1185 között épült fel egy Bénézet nevű pásztorfiú irányítása alatt, akinek látomásában Jézus mutatta meg a hídépítés titkát, sőt egy hatalmas kőtömböt is emelt a folyóban, amely a szerkezet alapját képezte.
Ez az első híd fából készült és egy ostrom során megsemmisült. A második hidat 1234-ben építették, ez 900 méter hosszan, 22 szikla segítségével ívelt át a folyó felett. A 4,9 méter széles híd íve helyenként meg is tört a folyón belüli szigetek elérhetővé tétele érdekében. A híd a 17. századig használatban marad, annak ellenére, hogy olykor egy-egy szakasza beleomlott a folyóba.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/460e792abeb8e64d7cac3861fb344f11.jpg)
![Múlt-kor magazin 2010/tavasz](/ih0Ax/label/.cut-640x400/626.jpg)
tavasz
Múlt-kor magazin 2010
- Az igazi Trebitsch
- Magyarországi gyász Sztálinért: "Meghalt mélységes megrendelésre"
- Romkert: egy Vas megyei kastély kálváriája
- Két magyar motoros kalandjai a Föld körül
- A kannibál gróf kalandjai
- Március 15. vagy április 11.? Egy nemzeti ünnep viszontagságai
- Hidegre tett konfliktus: harc az Antarktiszért
- Hogyan vált a házastársi erőszak bűncselekménnyé?
- A heraldikai káposzta története Ambrus Lajos tolmácsolásában
- A konkurenciától tartó színházak nem akartak cirkuszt a fővárosba tegnap
- A Patyomkin legénysége előre hozta lázadását a kukacos étel miatt tegnap
- Idén már 199. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált tegnap
- A magyar animáció a kiemelt témája az idei Budapesti Klasszikus Film Maratonnak tegnap
- Tudósítóként és hadvezérként is páratlan volt Éber Nándor tevékenysége tegnap
- 1956 óta a legnagyobb spontán tömegmegmozdulás volt a falurombolás elleni tüntetés tegnap
- Engedéllyel hagyhatta csak el a fővárost a jobbágysorból kikerült Táncsics Mihály 2024.06.26.
- Még mindig vitatott kérdés, hogy ki a felelős a kassai bombázásért 2024.06.26.