2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A dualizmuskori Magyarország iparának csúcsterméke

2014. április 18. 11:02

A legnagyobb magyar dreadnought

A magyar csatahajó több ponton eltért a Triesztben épült három testvérhajójától, az SMS Viribus Unitistől, az SMS Tegetthofftól, valamint az SMS Prinz Eugentól (a hadihajók nevei előtti SMS rövidítés feloldása: Seiner Majestät Schiff vagyis Őfelsége hajója). A kéményei másfél méterrel magasabbak voltak, más kazánt építettek be (mivel a Danubius nem rendelkezett osztrák licencekkel) és négy helyett kettő hajócsavar hajtotta. A beépített Babcock-Wilcox-kazánok ugyan 48 tonnával nehezebbek voltak, mint a Yarrow-kazánok, ám jobb hatásfokkal működtek.

A 60,6 millió koronába kerülő hajón több újítást is bevezettek, például a zárt rendszerű kenőolajozó rendszert, amely kiküszöbölte a kívülről érkező szennyeződések veszélyét. Ez a magyar újítás az osztrákok tetszését is elnyerte, így e rendszert beépítették a szintén akkor épülő Tegetthoff és a Prinz Eugen csatahajókba is.

A Szent István csatahajó építése annak idején nemzeti ügy volt, a sajtó rendszeresen nyomon követte a magyar hajóépítés legnagyobb alkotásának minden mozzanatát. A Siegfried Popper hadmérnök tervei alapján készült Tegethoff osztályú óriást 1914. január 17-én Fiuméban bocsátották vízre, a Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. telepén. A hajó keresztanyja Mária Terézia főhercegnő, Károly István főherceg-tengernagy felesége volt.

Felszereltsége a nyugati hadihajókéval vetekedett

A 27,3 méter széles csatahajó tűzerejével a maga korában a legnagyobbak közé tartozott, egyszerre 5400 kiló gránátot tudott 20 kilométeres távolságra kilőni. A korabeli újságíró lelkesen kommentálta az eseményeket: "A Szent István az első nagy csatahajó, mely magyar földön, magyar szakértelemmel, a magyar ipar igénybevételével épült. Reméljük, hogy ez közelebb fogja hozni haditengerészetünket a nemzet szívéhez..."

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár