A tinta mutatta meg Júdás evangéliumának eredetiségét
2013. április 10. 08:18
Teljesen bevett gyakorlat volt a 3. századi Egyiptomban a fekete és a barna színű tinta kevert használata a hivatalos dokumentumokon, ezért a 2006-ban bemutatott, Júdást "rehabilitáló" apokrif szöveg elkészítése a korszakra jellemző módon történt, így kizárt, hogy az középkori hamisítvány lenne - derült ki az evangéliumon végzett komplex vizsgálatból.
Korábban
Júdás, az "ügynök"
Az Újszövetség négy evangélistája (Máté, Márk, Lukács, János) Júdást, a tizenkét apostol egyikét árulónak tartja, mert 30 ezüstöt kapott a főpapoktól, hogy a Jézus elfogására küldött felfegyverzett csapat előtt egy csókkal elárulja mesterét. A 2006-ban bemutatott, hatalmas szenzációt keltő apokrif kézirat, Júdás evangéliuma szerint Júdás mestere kérésére hajtotta végre az árulást. A papirusz szerint Jézus így szólt Júdáshoz: „Te áldozod majd fel azt, aki engem felölt magára.” Tehát voltaképpen Júdás segített Jézusnak az isteni akarat beteljesítésében.
Az ismeretlen szerzőtől származó Júdás-evangélium eredeti szövege görög volt, amelyet a kanonikus evangéliumok után, de még i.sz. 180 előtt hozhattak létre korai gnosztikus keresztény csoportok. A számos ókori szöveg alapján ismert Júdás evangéliumra a legkorábbi utalás i.sz. 180-ból, Irenaeusztól, Lyon püspökétől származik.
A 2006-ban bemutatott kézirat az eredeti görög szöveg kopt fordítása, és a vizsgálatok szerint i.sz. 220-340 között keletkezett. Az 1970-es években bukkantak rá az egyiptomi Al Minya közelében arra a kódexre, amely 1600 éve érintetlenül rejtette Júdás evangéliumát, valamint Jakab első apokalipszisét, Péter levelét Fülöphöz, valamint az Allogenész könyve című töredékes művet.
A tinta volt a kulcs
A kézirat eredetiségét a mikroszkópiával foglalkozó Joseph Barabe (McCrone Associates) és kollégái a tinta összetevőinek elemzésével próbálták bizonyítani vagy cáfolni. Az apokrif iraton felhasznált tinta egyes összetevői kezdetben gyanakvásra adtak otthont, mígnem a szakértők rá nem bukkantak egy egyiptomi szövegekről szóló 3. századi tanulmányra a párizsi Louvre-ban.
A National Geographic megbízásából végzett kutatással a Barabe vezette kutatócsapat arra próbált választ adni, hogy a Júdás-evangélium valóban a korai kereszténység idejére keltezhető vagy esetleg egy középkori hamisítvány. A mikroszkopikus és spektroszkópiás vizsgálatok eleinte inkább az utóbbit valószínűsítették – idézte fel a 2006 után megkezdett vizsgálat eredményét egy minapi előadásán a kutató.
Az evangéliumot ugyanis fekete és barna tinta keverékével írták. A fekete (lámpakorom) „egyszerűbb” eset, mivel ezt az ókortól (egészen az i.sz. 3. századig) használták az egyiptomi szövegeken. Az igazi rejtélyt a barna színű tinta (gubacstinta) jelentette, amely gazdag volt vasban, azonban hiányzott belőle a vasszulfát. A kézirat eredetiségét bizonyítja, hogy a tinta nem gyűlt fel az összehajtogatott papirusz réseiben és a hajtások mentén, mivel a szerző még akkor írt rá, mielőtt ez megtörtént volna; a tintát tehát sima felületre vitték fel és természetes úton kopott meg.
Barabe az eredetiséget bizonyítandó, az egyiptomiak által használt tintákról szóló tanulmányok nyomába eredt. Így bukkant rá a Louvre-ban egy, az egyiptomi házassági okiratokról és a földek tulajdonviszonyairól szóló tanulmányra; a szöveg szerint ezen szerződéseket lámpakorommal írták a 3. században, hagyományos egyiptomi stílusban, azonban hivatalosan ezeket gubacstintával, görög stílusban vették nyilvántartásba. Ráadásul az ebből az időből – tehát az evangélium keletkezésekor – származó fémtartalmú tinták rendre kevés vasszulfátot tartalmaztak (ahogyan azt az apokrif szövegnél is kimutatták), de az eredetiséget támasztja alá a szénizotópos kormeghatározás eredménye is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
15. A középkori magyar királyság megteremtése
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Harcokkal és törvényekkel fektette le Szent István az évezredes magyar államiság alapjait
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.