2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

16. századi hajóroncsot találtak Brazília partjainál

2012. március 5. 15:13

Búvárok fedeztek fel egy 1583-ban elsüllyedt spanyol hajóroncsot Brazília partjai mentén. Ha a datálás helyesnek bizonyul, akkor ez lehet a legrégebbi hajóroncs, amit a dél-amerikai országban valaha találtak.

Búvárok fedezték fel az 1583-ban elsüllyedt spanyol hajóroncsot Brazília Santa Catarina államának partjai mentén. Bár eddig nem találtak a hajó nevére utaló bizonyítékot, egy háromszög alakú, az 1582-es évszámmal és II. Fülöp spanyol király nevével díszített gravírozott táblából sok mindenre lehet következtetni. Az Ibériai Unió jelképével díszített kőpajzs is előkerült, ami az egyetlen korona alatt egyesített Spanyol és Portugál Királyságra utal.

A régészek úgy vélik, hogy a háromszög alakú táblát egyfajta földbe szúrható jelzőtáblaként használhatták a spanyolok az újonnan felfedezett földeken. A korabeli dokumentumok szerint a hajó 1583. január 7-én futott ki Santa Catarina kikötőjéből; így anélkül, hogy szilárd bizonyítékaink lennének a hajó nevét illetően, elsüllyedését az 1580-as évek elejére tehetjük. Ha az 1583-as dátum bizonyítást nyer, akkor ez lesz a legrégebbi hajóroncs, amit Brazíliában találtak.

Az előkerült leletek és a dokumentáció áttekintése után a szakértők úgy gondolják, a hajó annak a flottának volt a tagja, amely 1581-ben hagyta el Spanyolországot abból a célból, hogy két erődöt építsen a Magellán-szorosban, megakadályozandó a madridi területeket veszélyeztető angol kalózok előretörését. A portugálok 1514-ben szálltak először partra Santa Catarina szigetén, ahol csak a következő században telepedtek le, de a spanyolok voltak azok, akik először kezdték használni kereskedelmi lerakatként a területet.

1525-ben I. Károly spanyol király megbízta García Jofre de Loaísát, hogy egy hét hajóból álló flottával, összesen 450 emberrel (hajósok, kereskedők, térítők) nyugat felé tartva jusson el a távol-keleti Fűszer-szigetekre. Az expedíció feljegyzései szerint az Atlanti-óceánon, a Magellán-szoroson és a Csendes-óceánon átkelve akarták elérni a ma Indonézia részét képező gazdag szigeteket. A negyedik hajó kapitánya, Don Rodrigo de Acuña megállt Santa Catarina szigetén, s 17 tengerészt kirakott, mielőtt folytatta volna útját a szoros felé. Nem tudjuk mi lett a sorsuk.

Négy hajó érte el a Csendes-óceánt, azonban csak egy, az Andrés de Urdaneta kapitány vezette Santa Maria de Parral és 24 tengerésze jutott el a Fűszer-szigetekre, őket végül a portugálok fogták el. Néhány napnyi fogság után azonban elengedték őket, s hazatérhettek Spanyolországba, így fejeződött be a történelem második Föld körüli hajózása.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár