Megkeresik a világ legrégebbi hajóroncsait
2012. január 30. 09:15
Tengeri régészek csúcstechnológiás robotokkal fésülik át az Égei-tengert a minószi civilizáció hajói után kutatva.
Korábban
Brendan Foley októberben kezdte meg négyhetes projektjét. A Kréta körül folyó kutatás során eddig ugyan több lelet is előkerült, de az igazi nagy fogás egy minószi hajóroncs lenne. Sokak szerint ez lehetetlen vállalkozás, de a massachusettsi Woods Hole Oceanographic Institution munkatársai nem ennyire borúlátóak: csúcstechnológiás robotokkal keresik az Égei-tenger legkorábbi hajóroncsait.
A régészek meglehetősen keveset tudnak a minószi civilizáció (i.e. 2700-1500) hajózási szokásairól, annak a kultúrkörnek a merész vállalkozásairól, amely többek között a krétai knósszoszi palotát is örökül hagyta, s amelyet elsősorban a görög mitológiából ismert Minótaurusz tett halhatatlanná.
A szakemberek elsősorban arra keresik a választ, hogy mitől lettek a minósziak sikeresek, s minek köszönhető az, hogy kapcsolatba tudtak kerülni a szomszédos (pl. az egyiptomi) kultúrákkal. Egy minószi hajó erre bizonyosan választ adna – már ha sikerül megtalálni, de erre vajmi kevés az esély.
A szakemberek szeme előtt a nyolcvanas években a Törökország déli részén feltárt bronzkori, Ulu Burunnak nevezett roncs példája lebeg, amely 11 különböző kultúra termékeivel a fedélzetén veszett hullámsírba. A téma egyik avatott szakértője, Shelley Wachsmann nem kevesebbet állít, mint hogy a Tutanhamon korából származó hajó többet elárul az adott korról, mint például magának a gyermekfáraónak a pazar síremléke.
A minószi hajósnép volt, amely kereskedelmi kapcsolatait a Földközi-tenger térségének keleti részén kamatoztatta. Hihetetlen vállakozásaikat a görög történetíró, Thuküdidész is elismerte, aki leírja, hogy a minószi volt az első civilizáció, amely hadiflottát működtetett, de az ő hajósaik tisztították meg a tengert a kalózoktól is. S míg a többi korabeli nép szinte csak saját felségvizükön közlekedett, addig a minósziak Szíriáig, Ciprusig és Egyiptomig is elmerészkedtek.
A tudósok most egy újabb Ulu Burura várnak, amivel végre megtudhatják, hogyan fejlődtek a különböző kultúrák közötti kapcsolatok. „Az emberek hajókkal kommunikáltak egymással, ezért ha megtaláljuk őket, tisztább képet kaphatnánk az eddig még sötét múltról” – vélekedett Foley.
A torpedó alakú, szonárral és videokamerával felszerelt robot – amely az egyik második világháborús tengeralattjáró, a Gudgeonról kapta a nevét – a tengerfeneket vizslatta át Kréta kikötője, Heraklion alatt, de eredménytelenül fejezte be első misszióját. Onnan az északra levő, hajóttemetőnek tartott Dia felé vette az irányt; a közeli sziklák Foley szerint halálos fenyegetést jelentettek a viharba keveredett hajók számára. A problémát az jelenti, hogy a minószi hajók roncsaira 3-4 méteres homok rakódhatott, ezért nagyon kétséges, hogy valaha is találnak ilyen emlékeket.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap