A népszokásoktól egy kitalált ünnepig
2011. december 24. 08:41 Szende László
Korábban
Az éjféli misétől a kitalált ünnepig
A karácsony legszebb pillanata december 24-e estéje, amikor a család meggyújtja a karácsonyfa gyertyáit, a családtagok megajándékozzák egymást, majd együtt elfogyasztják az ünnepi vacsorát. Ez azonban nem volt mindig így. A magyar hagyományokban a szenteste a karácsony vigiliája volt, azaz a másnapi ünnepre való előkészület jegyében telt el. Ennek fontos szegmensét az éjfélig tartó szigorú böjt jelentette, innen származik december 24-e valódi elnevezése, a "karácsony böjtje". Mivel valóban böjtről volt szó, ezért az igazi lakoma csak az éjféli mise után következhetett. Maga a szenteste szó újabb keletű, a német Heiliger Abend szó szerinti fordítása.
A december 24-ről 25-ére virradó éjszakát az egyház az éjféli misével köszönti, ami még a 7. században, Nagy Szent Gergely pápa döntésének köszönhetően került a liturgiába. Ezen az éjszakán különböző szokások kapcsolódtak a háziállatokhoz, mivel Jézus születésének első tanúi az istállóban tanyázó állatok voltak. Számos helyen a gazda az éjféli mise után körüljárta a házat, üdvözölte az állatokat, majd kevés ennivalót is letett eléjük, hogy nekik is legyen ünnepi vacsorájuk.
A keresztény művészet egyik legbensőségesebb témája a Szűzanya és a Kisded ábrázolása. Az efezusi zsinat (431) döntése nyomán Máriát Istenszülőként, görög eredetű szóval Theotokoszként tisztelték, de már a 3. századtól ismertek legkorábbi ábrázolásai. A betlehemes együttes - a templomokban és magánházaknál karácsonytól gyertyaszentelőig kitett színpadképszerű jelenet - Jézus születését ünnepli. A 4. században, a niceai zsinat után Szent Ilona szentföldi utazása és a születési barlang fölé emelt templom fejezte ki azt a nagy figyelmet, amely Jézus születési helyére, Betlehemre és a megtestesülés titkára irányult. Ekkor vált ünneppé a karácsony, Jézus Krisztus születésének emléknapja.
A karácsonyi betlehem-állítás szokását Assisi Szent Ferenc közössége terjesztette el Itáliában a 13. század során, és mindez a 15-16. századra közkedveltté vált a keresztény világban. A betlehem-készítés egyik virágzó központja Nápolyban alakult ki, ahol ez a 17. századra sajátos iparművészetté fejlődött. A készítők neves művészek és szakosodott kézművesek voltak. A születéstörténet ábrázolását legtöbbször a pásztorok és a három királyok hódolata tette teljessé. A 18. században a Szent Család – Szűz Mária a kis Jézussal és Szent József – bibliai alakjai körül, a (nemritkán 100–150 figurából álló) betlehemekben megjelentek a korabeli társadalom képviselői is, megelevenedett az egész város élete. Magyarországon 1948 óta építenek nagyméretű templomi betlehemet a dunántúli Vörsön.
A 19. század közepén jelentős változások figyelhetők meg a karácsony tartalmában és a hozzá kapcsolódó szokásokban. Az ünnep modern formájának születésénél a legfontosabb mérföldkövet Charles Dickens Karácsonyi ének című műve jelentette, amely 1843-ban látott napvilágot. A műben három szellem, az elmúlt, az akkori és a jövendő karácsonyok szelleme jelenik meg Ebenezer Scrooge álmaiban. Itt érhető tetten az ünnep máig élő szellemisége, amely a családi szeretet és a közösség fontosságát hangsúlyozza ki. Ugyanakkor Dickens komoly hangsúlyt fektetett a könyörületességre, és a szegénységet is bemutatta művében. A szegények megajándékozása a polgári világ anyagias hozzáállásában korszakalkotó üzenetet hordozott. Jószívűség, nagylelkűség: ez a két tulajdonság alakul ki Scrooge-ban, és Dickens is ezt a két jellemvonást tartotta követendőnek - így meggazdagodni se nagyon tudott az ünnepi szellemjárásból.
Egyes kultúrtörténészek szerint a ma ismert karácsony voltaképp a viktoriánus kor "terméke ", s megünneplése a tömegkultúrának köszönhetően vált világszerte szokássá. A 20. században kialakult újabb jelentésrétegeket a tömegmédia és a kereskedelem sztereotip jellegű megközelítései terjesztették el, így a karácsony olyan "globalizálódott" ünneppé válhatott, amelynek megtartásához a nem keresztény országokban, például Japánban is egyre inkább ragaszkodnak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
23. A reformáció és a katolikus megújulás
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Brutális boszorkányüldözésbe torkollott a király rögeszméje a 16. századi Skóciában
- A leves, amely megállított egy háborút
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Példát mutatott a világnak Erdély a vallási toleranciában
- A vallásszakadást szentesítette az első vallásbéke
- Családja a végsőkig ellenezte Szalézi Szent Ferenc papi hivatását
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Angyalok vagy egy trágyadomb miatt élhették túl a zuhanást a prágai defenesztráció áldozatai?
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.