Újra megépítik az arany ember hajóját
2009. április 27. 09:33
Budapesten április közepén mutatták be azt bőgőshajó makettet és weboldalt, amely emléket állít az Európa-szerte híres magyar hajóácsok munkájának és kreativitásának. A legendás hajótípust valós méretben is szeretnék megépíteni - számolt be róla a Népszabadság.
Korábban
A bőgőshajó egy tipikus magyar folyami áruszállító hajó volt. Elsősorban gabona és más mezőgazdasági termények szállítására használták. Nevét a hajó orrán található, a nagybőgő csigájához hasonlatos díszről kapta, ám nevezték tetejes vagy búzás hajónak és burcsellának is. A hajó történetét és építési technikáját Bóday Pál újságíró kutatta fel, s elhatározta, hogy barátaival, hagyományos technika alkalmazásával megépít egy teljesen stílushű példányt. Egyelőre csak a makett készült el.
A hajó megvalósításához csak a lelkesedésük van és néhány segítő szándékú ígéret: például Komárom város támogatására vonatkozóan és a faanyag egy részének biztosoítására. A hajótestet tölgyből kell majd megépíteni, a felépítményeket pedig fenyőből. Az ötletgazdák várják a szakemberek segítő támogatását is, például szívesen vennék, ha jelentkezne olyan cigány mester, aki még ért az iszkábaszög készítéséhez.
Sajnos nemcsak a régi magyar hajóépítési technika merült feledésbe, de maga a tipikusan magyar hajótípus is, annak ellenére, hogy Jókai Mór méltó emléket állított neki híres regényében, Aranyemberben, hisz Tímár Mihály is ilyen hajóval szállította a Dunán Regensburgtól Dobrudzsáig a búzát. A regényből készült filmfeldolgozásban ennek ellenére nem bőgőshajó, csak egy uszályra épített faház látható. A dunai hajós című filmben már valamivel jobban sikerült a forgatáshoz készült rekonstrukció, mondta Bóday Pál.
Bőgőshajó makett jelenleg öt található az országban, közülük több is a Közlekedési Múzeum raktárában, ezeket használták is saját modelljük elkészítéshez, melyet egy makattkészítő kivitelezett. A valóságos méretű hajót Komáromban fogják elkészíteni, ott lesz az állomáshelye is, ahol a turisták megismerkedhetnek majd e régi magyar kereskedelmi hajótípussal. Olykor vízi utakra is elindulnak majd vele, ahogy más hasonló rekonstrukciókkal is megtették már ezt. Néhány éve például római kori gályával ereszkedtek le a Dunán passaui egyetemisták.
Tovább a teljes cikkhez
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.