Nincs pénz a Free China fenntartására
2008. december 17. 09:01 International Herald Tribune
Ötven évvel ezelőtt bármilyen hajózási tapasztalatot nélkülöző hat férfi mászott egy öregedő kínai dzsunka fedélzetére Tajvanon, majd egy pusztító tájfunt és 11 ezer kilométert leküzdve behajóztak San Francisco kikötőjébe. A 20. századi történelem és a kínai hajóépítés különleges ritkaságát, a Free Chinát most újra utolérte a pusztulás veszélye.
A kutatók szerint a hajó - amely típusának utolsó létező, és megmenthető darabja - elpusztulhat, ha decemberig nem találnak neki állandó otthont. A 20. századi amerikai és kínai történelem mementójául is szolgáló Free China nevű hajó hidegháborús retorikát is idéz, ám a dzsunka emellett a hagyományos kínai hajóépítés legjobb példája – állítja Hans Van Tilburg történész, a Nemzeti Oceanográfiai és Atmoszférikus Szervezet munkatársa.
Szerinte a dzsunka több ezer év hajóépítési technikáját képviseli, amelyet soha nem dokumentáltak, mert azt egy családokban öröklődő művészeti formának tartották. A hajó megőrzése már csak azért is fontos lenne, mert annak építői Kínából menekültek Tajvanra. Az egyetlen további lehetőségük egy nemzetközi jachtverseny volt, amelyre nevezésként mindenüket eladták, és a helyi kormányzó támogatásával vettek egy öregedő dzsunkát. Az egyetlen feltétel a kínai szabadság hirdetése volt, s a hajó ezét kapta a Free China nevet.
Amikor az amerikai konzulátuson vízumért folyamodtak, jelentkezésüket nem fogadták el, ám a konzul helyettes, Calvin Mehlert velük tartott az utazáson. A hajó sikerrel jutott el San Franciscóba, és a további terv a Panama csatornán való átkelés, majd az Atlanti-óceánon való hajóversenybe való bekapcsolódás lett volna, erre azonban már nem került sor.
A dzsunka az utazás egyik résztvevője, Reno Chen tavaly szeptemberi halála után a Nemzeti Tengerészeti történeti Park kikötőjébe került, akiknek azonban már nincs több pénzük a különleges ereklye megfelelő fenntartására. A Free China még most is kiváló állapotban van, ám a tenger pusztító hatása szép lassan tönkreteheti majd. A szakértők ezért azzal érvelnek, hogy a történelmi hajóritkaság jobb helyen lenne egy szárazdokkban vagy egy múzeumban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
29. A kétpólusú világrend
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Alig egy évtizeddel élte túl a jugoszláv állam Josip Broz Titót
- Mind az Anschlussról, mind a Habsburgokról lemondott Ausztria az önállóságért
- Megnyerhetetlen versenybe kényszerítette Moszkvát a „csillagháborús” terv
- 1958-ban elsüllyedt amerikai tengeralattjárót fedeztek fel Hawaii mellett
- Azonnal heves indulatokat gerjesztett világszerte Churchill híres fultoni beszéde
- Az emberélet nem számított, Észak-Vietnám elérte célját a Tet-offenzívával
- Egy spanyol halász segítségére is szükség volt az elveszett amerikai hidrogénbombák megtalálásához
- Kiment a mosdóba, majd a vonaton hagyta 1953-ban a hidrogénbomba titkos dokumentumait
- A Szovjetunió vonakodó segítségével vált atomhatalommá Kína
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.