2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Eljegyzés és házasság

2007. december 2. 16:38

A legfőbb cél az utódnemzés

Az iszlám világában a saría szerint a következőknek kell megelőznie a házasságot:

1.A menyasszony és a vőlegény képviselői megnevezik a házasulandókat, és a hozzájárulásukat kérik. Tilos bármelyik fél kényszerítése, vagy a házasságkötésben való megakadályozása. A saría szerint beleegyezés `a szűz hallgatása és az asszony kijelentése.`
2.A vőlegény vagy családja megállapodik a menyasszony valíjával a fizetendő jegyajándék értékében. Ez a feleség különvagyona.

A saría külön rendelkezik arról, hogy mikor tekinthető egy házasság valóban érvényesnek:

1.Ha a menyasszony és a vőlegény egyértelműen - akár szóban, vagy akár ráutaló magatartással - kinyilvánította a házasságkötési akaratát.
2.Ha a menyasszonyt képviselő gyám jelen van (valí). Fontos kiemelni, hogy a valí csak vallásos, épelméjű megbízható férfi lehet. Sorrendiség a valí személyében: a menyasszony apja, apai nagyapja, fia, fivére, nagybátyja. Még ha a fiatal ara szabad, önálló nagykorú nő, aki saját maga dönthet házasságát illetőleg, az esetben is a valí jogosult eldönteni, hogy születését tekintve a leendő férj egyenrangú-e.
3.Ha jelen vannak a megfelelő tanúk (ez két felnőtt muszlim férfit takar).
4.Ha a házasulandó felek mentesek minden házassági akadálytól.

Ha mind a négy feltétel tejesül akkor a valí kinyilvánítja ajánlatát: `hozzád adom...` Ennek elhangzása után a vőlegény nyilatkozik az elfogadásról. Ha a leány igennel felelt, aláírták a szerződést, ezután elhangzott a Korán egyik szúrája, és ezzel a hivatalos szertartás véget ért. Ekkor sót, lisztet, rizst, babot, ezüst- vagy aranypénzeket és cukorkát szórtak szét, majd hárfások kíséretében megjelent egy énekesnő, aki a menyasszony bájáról és szépségéről énekelt.

A menyasszony káprázatos ruhát viselt, fején narancsvirágokkal és jázminnal ékesített diadém, testét fehér vagy színes fátyol borította. Miután a vendégek átadták jókívánságaikat az örömtől ittas arának, megkezdődött a lakoma. A rengeteg süteménytől roskadozó asztalon százával sorakoztak a cukrozott mandulával s mindenféle finomságokkal megrakott tálak. Ez még csak a ceremónia első részét képezte. Kis idő elteltével a násznép újra felsorakozott és nagy pompa közepette az újdonsült menyecskét férje házához kisérték. A felvonulás során körülhordozták az ifjú lány kelengyéjét és a díszes menet körbejárta az egész várost.

Mikor megérkeztek az ifjú férj házához a vendégeket levessel, sültekkel, ragukkal, pástétomokkal édes tésztákkal és gyümölcsökkel kínálták. Az esküvői lakoma fogásainak változatossága és a meghívottak száma a család helyzetéről tanúskodott. A menyegzői lakomán férfiak és nők elkülönítve vehettek részt csakúgy, mint a különféle mulatságokon. Szokásosak voltak olyan, a termékenységet és gazdagságot szimbolizáló rítusok, melyek a kézfogót követően főleg a nők köréhez kapcsolódtak.

Például amikor Mohamed lánya, Fatma hozzáment Alíhoz, apja feleségei két pálmarostokkal kitömött párnára fügét, datolyát és illatosított vizet tettek. Ugyancsak a nők hatáskörébe tartozott azon szobának vagy sátornak a feldíszítése ahol az ifjú pár nászéjszakájára került sor.

Számos alkalommal előfordult, hogy ekkor pillantották meg egymást először a fiatal házasok. Ha a leányról a nászéjszakán kiderült, hogy nem szűzen lépett a házasságba férje eltaszíthatta magától. Évszázadok óta a muszlimok körében elterjedt szokás a násznépnek felmutatni a szüzesség bizonyítékát, amit az asszonyok hangos öröm ujjongásokkal fogadtak. Reggel a fiatalok a fürdőbe mentek, persze külön-külön férfi és nőtársaik kíséretében. Az esküvői ünnepségek végeztével a feleség elhagyta jól megszokott, számára biztonságot nyújtó családi környezetét, s férje házába költözött.

Az iszlám világában ilyen körülmények közepette köti össze életét két fiatal. De mit is jelent valójában a házasság a saría szerint? A házasság szerződés, mely kizárólag férfi és nő között köthető. Ez ajánlott minden nemi vágyat érző embernek, aki nem fél attól, hogy a paráznaság súlyos bűnébe esik, kötelező viszont azoknak, akik tartanak ettől. Megengedett az impotensek és az aggastyánok számára. A házasság két oldalú kötelezettség egyrészt Allahhal szemben, másrészt a házastársaknak egymás irányába.

A frigy legfőbb célja az utódnemzés vagyis a muszlim közösség tagjainak gyarapítása. Allah így szól a Koránban: "Ti emberek! Féljétek Uratokat, aki egyetlen lélekből teremtett benneteket, akiből megteremtette a párját: S kettejükből számos férfit és nőt sokasított. Féljétek Allahot, akit említve szoktátok egymást kérni valamire.(4:1) Ő az, aki egyetlen személyből teremtett benneteket, s akiből létrehozta a párját, hogy örömre leljen nála."(7:189)

A Korán világosan kinyilvánítja a házasság fontosságát, mely a társadalom két tagját köti össze, és céljai az érzelmi biztonság, valamint a lelki harmónia megteremtése mindkét fél számára. A házasság mindenféleképpen szereteten, gyengédségen, teljes megértésen és könyörületességen kell, hogy alapuljon. "Allah jelei közé tartozik az, ahogy saját magatokból feleségeket teremtett nektek, hogy velük lakozzatok. És szeretet és irgalmat rendelt el közöttetek." (30:21)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár