2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Teológiai útkeresés a szocializmus évtizedeiben

2007. augusztus 16. 13:17 Gárdonyi Máté

Akadémikus teológia a lojalitás keretein belül

Külön ki kell emelni a magyar teológiai munkálkodás gyakorlati irányultságát. Ezt Gál Ferenc később a következőképpen indokolta (miután tanulmányában haszontalannak ítélte a marxista-keresztény filozófiai párbeszédet): `Az egyház számára az volt a járható és eredményes módszer, ha a hitét pozitívan kifejti, megalapozza és kedvet csinál annak követésére. Ezt is lehetett kellő teológiai nívón elvégezni, s a világegyház teológiájában kiérett tételeket is át lehetett ültetni magyar nyelvre. Ezért szükséges volt, hogy a magyar nyelvű teológiának lelkipásztori és meditációs színezete legyen.`

Ez a gyakorlatiasság a tematikában úgy jelent meg, hogy a középpontba kerültek a hívő (és nem hívő) ember hétköznapi problémái, a munkától és pihenéstől kezdve a reklám és technika jelenségein át a családi élet kérdéseiig. Persze a feldolgozásra kellett, hogy kerüljenek olyan propagandisztikus témák is, mint az atomháború vagy a fajüldözés elítélése. A rendszer számára kényes témákról pedig, mint amilyen a vallásszabadság volt, csak elvi szinten nyilatkoztak, s csak annyi konkrétum kerülhetett szóba, hogy az államegyházról való lemondás milyen nehézségeket jelenthetett Franco Spanyolországában.

Ez utóbbi példa kapcsán úgy határozhatjuk meg röviden a `magyar teológia` jellegét, hogy olyan politikailag korlátozott teológia volt, amelyet az `egyházpolitikai dogmák` tiszteletben tartása jellemzett. De tegyük ehhez hozzá: az akadémikus teológia ügyesen kikerülte, hogy túlmenjen a lojalitás egy bizonyos határán, mivel tartózkodott a túlságosan direkt politikai következtetések levonásától, így tulajdonképpen apolitikusnak volt mondható, amit a marxista elemző, Lukács József szóvá is tett.

S végül emeljük ki ennek a teológiai útkeresésnek a határozottan megmutatkozó pozitívumait. E vonatkozásban hangsúlyoznunk kell a dogmatikai korrektséget, ami annak fényében nagy érték, hogy a protestáns törekvéseket joggal illeti a dogmatikai hiányosságok vádja (zárójelbe tett krisztológia, a diakónus Krisztus túlhangsúlyozása). Aztán megemlítendő az, hogy, mivel a vizsgált teológiai munkák fókuszában a nagy emberi sorskérdések állnak, úgy sikerült bemutatniuk az egyházat, mint amelynek vannak válaszai a gyakorlati életvezetési problémákra. Végül e művekben még az indirekt rendszerkritika is fellelhető, amennyiben a zsinat utáni katolikus teológia úgy jelent meg bennük, mint véleménypluralizmus, vagyis a szerzők úgy tudták bemutatni a teológia egységét, hogy azt kifejezetten gazdagítja és erősíti a megközelítések sokszínűsége, ami, mondanom sem kell, a diktatórikus politikai viszonyok között a szabadság üzenetét hordozta.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár