10 tény az automobilok múltjáról
2020. október 21. 08:24 Múlt-kor
Korábban
1. Az első autó tulajdonképpen egy háromkerekű, gőzmeghajtású szerkezet volt, amelyet a francia Nicolas-Joseph Cugnot alkotott meg 1796-ban. A szerkezetet ágyú vontatásra használták; végsebessége elérte a mesés 3 km/h-t.
2. A „zajos és szagos” gépcsodára utaló szó, az „automobil” a New York Times lapjain tűnt fel legelőször 1899. január 3-án.
3. A futószalag alapötlete az amerikai autógyártó, Ransom Eli Olds nevéhez köthető. Az első tömeggyártású gépkocsi előállításával is ő büszkélkedhetett: az Oldsmobile Curved Dash sorozatgyártása 1901-ben indult meg.
4. A futószalag elméletét Henry Ford ültette át a gyakorlatba 1913-ban. A forradalmi találmánynak köszönhetően a híres Ford T-modell gyártási ideje 12 óráról 93 percre csökkent.
5. A tömeggyártásnak köszönhetően a Ford T-modell ára jelentősen lecsökkent. A mobilitásra vágyó néptömegek 1924-ben már 260 dollárért juthattak hozzá Fordjukhoz (ez az összeg nagyjából ma 3500 dollárnak felelne meg).
6. Az 1929-es esztendő az autórádiók éve volt. Az első szerkezetek a Motorola nevet viselték. A rádiókat ekkor még nem szerelték be automatikusan az autókba, mert extrának számítottak, így a gépjármű-tulajdonosoknak külön kellett megvásárolniuk a szerkezeteket.
7. Bertha Benz az első ténylegesen gépkocsinak nevezhető jármű megalkotójának, Karl Benznek volt a felesége. Bertha asszonyság 1888-ban a világ első „túraautósaként” írta be magát a történelembe. Miután elkötötte férje gépcsodáját, 106 kilométert tett meg vele, bizonyítván, hogy az autó többre hivatott holmi városi furikázásoknál.
8. A világ első autóversenyét 1894-ben rendezték. A győztes 19 km/órás átlagsebességgel, 6 óra 48 perc alatt teljesítette a Párizs és Rouen közötti 126 km-es távot.
9. Az 1954-es Mercedes-Benz W196R Formula 1 Racing Single-Seater a világ eddigi második legdrágább autója volt, amelyet 2013-ban egy aukción 30 millió dollárért értékesítettek. A listát egy 1962-es Ferrari GTO vezeti „potom” 38 millió dollárral.
10. A Volkswagen Bogár a világ legnagyobb példányszámban előállított gépkocsitípusa, amelyen az évtizedek során a legkevesebb fejlesztést hajtottak végre. 1938 és 2003 között 21,5 millió modell gördült le a futószalagokról.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
13. Rendi törekvések Magyarországon, a magyar rendek és a Habsburg udvar konfliktusai a 17–18. században
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- A legenda szerint a tokaji aszút is a szegény fiatalokat gyámolító Lorántffy Zsuzsanna találta fel
- A hadiadó-emelés kompenzálásaként hozhatta létre a Szent István-rendet Mária Terézia
- Rákóczi nem kért a békefeltételekből, beleegyezése nélkül tették le a kurucok a fegyvert
- Birtokaik és családjuk jövője is odavesztett a Wesselényi-összeesküvés halálra ítéltjeinek
- Világhírű tudóst is Magyarországra csábított Lorántffy Zsuzsanna
- A lakosság elkeseredettségére alapozta felkelését Bocskai István
- Vitáik miatt nyílt háborúba kezdett öccsével Rudolf király
- Bocskai István Habsburg-ellenes felkelése olyan sikeres lett, hogy hajdúi már Bécset fenyegették
- Valóban vadászbaleset áldozata lett Zrínyi Miklós?
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap