10 tény az Air Force One történetéről
2018. november 14. 09:45 Múlt-kor
1. Bár az „Air Force One” hallatán sokaknak egy óriási Boeing jut az eszébe, amelyen az Egyesült Államok elnöke szárnyal, valójában ez egy hívójel, amelyet minden olyan repülőgép használ, amelyen az USA elnöke utazik.
2. Franklin Delano Roosevelt volt az első amerikai elnök, aki hivatali ügyben eljárva repülőgépen utazott. Az első hivatalos transzatlanti repülőút megtétele is az ő nevéhez fűződik. (A marokkói Casablancában 1943-ban tartott konferenciára repült.)
3. Harry S. Truman amerikai elnök gépét, amely egy átalakított Douglas C-118 Liftmaster volt, Truman szülővárosa után Independence-nek nevezték el. Ez volt az első elnöki gép, amely egyedi festéssel rendelkezett (a gép orrán egy fehérfejű rétisas feje díszelgett).
4. Az elnöki gépek történelmében Dwight D. Eisenhower elnöksége idején köszöntött be a lökhajtásos korszak 1959-ben. Ettől az évtől kezdve az elnök egy Boeing 707 Stratolinerrel szelte a levegő óceánját.
5. Eisenhower volt az első hivatalban lévő amerikai elnök, aki helikopterrel emelkedett a levegőbe.
6. Az Air Force One John F. Kennedy elnöksége alatt nyerte el jellegzetes külsejét. Az USA első embere által használt Boeing 707-es gép törzse egy máig használatos kék-fehér színösszeállítást kapott, két oldalt a „United States of America” felirattal és az elnöki pecséttel. A gép farkára pedig az amerikai zászló került.
7. Richard Nixon volt az egyetlen hivatalban lévő amerikai elnök, aki az 1973-as energiaválság miatt menetrendszerű belföldi járatokon volt kénytelen utazni.
8. Egy 2009 áprilisában lezajlott hivatalos fotózás alkalmával a Felső-New York-i öböl fölött alacsonyan repülő Air Force One, amelynek egy F-16 vadászkép adott díszkíséretet, pánikot okozott New Yorkban és New Jerseyben. Az emberek azt gondolva, hogy egy terrorista támadás van kibontakozóban, fejvesztve rohantak ki az épületekből.
9. A legendás Boeing 747-eseket 1991-től használják az USA elnökei. Mindkét gép képes olyan elektromágneses sugárzás kibocsátására, amelynek segítségével az ellenséges radarok összezavarhatóak, illetve elhárítható a gép felé irányított hőkövető és radarvezérelt rakéták támadása is.
10. A két elnöki Boeing 747-es cseréje már folyamatban van, az új gépek a becslések szerint 3.2 milliárd dollárba kerülnek majd az amerikai adófizetőknek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
6. A trianoni békediktátum és következményei
II. Népesség, település, életmód
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- A magyar-román diplomáciai kapcsolatok megszűnésével fenyegetett Ceaușescu falurombolási terve
- „Burgenlandért Sopron”– egy szavazás, amely megmásította a trianoni döntést
- Csak mélyítette a szakadékot győztesek és legyőzöttek között a kisantant létrejötte
- Hiábavaló volt a magyar delegáció minden érvelése a trianoni béke feltételeivel szemben
- Így került Erdély 100 éve a románokhoz
- Milyen szerepet játszott Tisza István az 1918-as „nagy összeomlásban”?
- Az orvos, a macskakő és az angol beteg – így írta át egy sikeres műtét a trianoni határokat
- Hat rövid életű állam Magyarországon, amelyet elsodortak a trianoni béke viharai
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére 20:20
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán 18:05
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap