10 tény a vasút történetéről
2015. december 21. 18:05
1. 1825. szeptember 27-én nyitották meg a világon az első közforgalmú, menetrendszerű vasutat Angliában, Stockton és Darlington között. A 14 kilométeres vonalon elsőként George Stephenson gőzmozdonya, a Locomotion haladt végig, utasokkal és szénnel megrakott szerelvényt vontatva. A gőzmozdony óránkénti 24 kilométeres csúcssebességre volt képes.
2. A vonat megjelenése előtt a briteknél nem azonos módon mérték az időt: Bristol például 10 percet késett a greenwichi középidőhöz képest. A vonat megjelenése után szükség volt az egységesítésre, de csak 1855-re tért át a települések nagy része a GMT-re.
3. A londoni parlamentben az 1820-as években a személyek vasúti szállításáról szóló vitában a gőzmozdony ellen olyan érvek is elhangzottak, miszerint az emberek bele fognak őrülni a 10 mérföldes sebességbe.
4. Az első amerikai gőzmozdony, a Tom Thumb 1830-ban elveszített egy ló vontatta kocsikkal szembeni versenyt. A műszaki hiba okozta kudarc ellenére a vonat innentől kezdve az amerikai piacra is betört. Az USA-ban a vasútvonalak hossza 1916-ban érte el a csúcspontot: 250 ezer mérföldnyi (400 ezer km) vasútvonal szelte át Amerikát, ami nagyobb, mint a Föld és a Hold közötti távolság.
5. George Pullman kényelmes vagonjai borsos áruk miatt sokáig nem érdekelték a vonattársaságokat, ám miután 1865-ben Abraham Lincoln holttestét többek között egy Pullman-kocsival felszerelt vonat szállította szerte az USA-ban, az üzlet is beindult. Pullman arról is ismertté vált, hogy a magáncégek körében az ő vállalatánál dolgozott a legtöbb fekete a polgárháború utáni időszakban.
6. Charles Dickens 1865-ben túlélt egy vonatbalesetet. A munkások elnézték a menetrendet, és az írót, valamint szeretőjét és annak anyját szállító vonat Staplehurst közelében a hiányzó sínrészletek miatt kisodródott, és egy völgyben landolt. 10 ember, 49 pedig megsérült. Az író a túlélők között volt.
7. 1869. április 28-án a Utah és Kalifornia közötti vasútvonal, a Central Pacific Railroad építésénél dolgozó ír és kínai munkások egy nap alatt 10 mérföld (16 km) sínt fektettek le, ami mindmáig rekord.
8. 1890-ben Luke Livingston Macassey mérnök a skóciai Stanraer és az írországi (ma Észak-Írország fővárosa) Belfast között víz alatti vasútvonalat tervezett a két ország közötti közlekedés meggyorsítása érdekében. A tervvel komolyan számoltak, de végül nem valósult meg.
9. 1907-ben Jesús García vasúti fékező a saját élete feláldozása árán megmentette Nacozari mexikói település életét, amikor egy dinamittal megpakolt, égő vonatot a várostól hat kilométerre vezetett, ahol a szerelvény végül felrobbant.
10. 1938-ban az A4-es osztályba tartozó, angol Mallard nevű lokomotív 202,8 km/h-s sebességgel száguldott, amely a gőzmozdonyok között mindmáig rekord.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
13. Rendi törekvések Magyarországon, a magyar rendek és a Habsburg udvar konfliktusai a 17–18. században
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- A legenda szerint a tokaji aszút is a szegény fiatalokat gyámolító Lorántffy Zsuzsanna találta fel
- A hadiadó-emelés kompenzálásaként hozhatta létre a Szent István-rendet Mária Terézia
- Rákóczi nem kért a békefeltételekből, beleegyezése nélkül tették le a kurucok a fegyvert
- Birtokaik és családjuk jövője is odavesztett a Wesselényi-összeesküvés halálra ítéltjeinek
- Világhírű tudóst is Magyarországra csábított Lorántffy Zsuzsanna
- A lakosság elkeseredettségére alapozta felkelését Bocskai István
- Vitáik miatt nyílt háborúba kezdett öccsével Rudolf király
- Bocskai István Habsburg-ellenes felkelése olyan sikeres lett, hogy hajdúi már Bécset fenyegették
- Valóban vadászbaleset áldozata lett Zrínyi Miklós?
- Imre herceg sírjánál már az elhunyta után számos csoda történt 20:20
- Gerillaharcot vívtak a mecseki láthatatlanok a szovjetek ellen 19:35
- Bővelkedett szokatlan választásokban az amerikai történelem 19:05
- Munkaszolgálatosok a keleti fronton 18:05
- Oroszlánrészt vállalt Mátyás királlyá választásában Szilágyi Erzsébet 14:20
- Lőporoshordóival könnyedén a levegőbe repíthette volna a Westminster-palotát Guy Fawkes 09:50
- Máig megoldatlan a Mary Celeste kísértethajó rejtélye 08:20
- Az utolsó inka uralkodó nevét vette fel a perui szabadságharcos, Túpac Amaru tegnap