2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Tegyen egy busztúrát az elmúlt évtizedek Budapestjén

2015. július 2. 18:25

Budapesten 1915. március 1-jén reggel hét órakor helyezték üzembe az első - a Hősök tere és a Vilmos császár út (a mai Bajcsy-Zsilinszky út) közötti útvonalon közlekedő - autóbuszjáratot. Az autóbusz-közlekedés először - a háború következtében beállt üzemanyag-és gumihiány miatt - 1917-től 1921-ig szünetelt, majd több mint két évtizedes zavartalan működést követőn Budapest ostroma idején újból leállították. Egy 1945. február 21-én készített leltár szerint Budapesten mindössze kilenc működőképes busz állt a főváros rendelkezésére. Néhány Nyugatra hurcolt kocsit hamarosan sikerült visszaszállítani, miközben a vidéken elrejtett, rossz állapotban lévő járműveket is megpróbálták üzemképes állapotba hozni. A budapesti autóbuszforgalom néhány hónapos szünet után végül 1945. július 2-án, a Gellért tér és az Apponyi tér (a mai Ferenciek tere) között közlekedő járattal indult újra. Az elmúlt 70 év fővárosi autóbusz-közlekedését a Fortepan képeivel elevenítjük fel.   

Amikor még lovas szekerek is rótták Budapest utcáit

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Az újjáépített Petőfi híd terhelési próbája a pesti hídfőnél (1952) <br /><i>Fortepan</i>Gyerekek ülnek a Budapestvidéki Autóbuszközlekedési Részvénytársaság (BART) Opel Blitz típusú autóbuszán (1946) <br /><i>Fortepan</i>A Bajcsy-Zsilinszky út, szemben a József Attila utca torkolata (1948) <br /><i>Fortepan</i>Az újjáépített Lánchíd terhelési próbája (1949) <br /><i>Fortepan</i>A 7-es busz közeledik a Baross téren egy lovas kocsi mögött (1949) <br /><i>Fortepan</i>A 12-es busz a Margit híd pesti hídfőjénél (1950) <br /><i>Fortepan</i>Busz halad át a Marx téren (ma Nyugati tér) 1950-ben <br /><i>Fortepan</i>A 7-es busz közeledik a Rákóczi úton a Keleti pályaudvar felé (1951) <br /><i>Fortepan</i>A Marx tér (ma Nyugati tér) és a Nyugati pályaudvar 1953-ben <br /><i>Fortepan</i>A Tanács körút (ma Károly körút) az Astoriánál 1955-ben <br /><i>Fortepan</i>Egy busz kanyarodik be a Kálvin térnél (nem sokkal előtte egy T-34-es tank halad) az 1956-os forradalom idején <br /><i>Fortepan</i>A Szent István körút a Jászai Mari tér felől nézve (1959) <br /><i>Fortepan</i>Egy Ikarus 66 típusú autóbusz utastere (1960) <br /><i>Fortepan</i>Sofőrök pózolnak egy Ikarus busszal (1960) <br /><i>Fortepan</i>Az autóbusz-közlekedés még Jurij Gagarin fogadása alatt sem állt le (1961) <br /><i>Fortepan</i>Az Erzsébet híd terheléspróbája a pesti hídfőtől Buda felé nézve (1964) <br /><i>Fortepan</i>Rendőr irányítja a forgalmat a Lánchídon (1967)  <br /><i>Fortepan</i>Egy gyalogos siet át a Rákóczi úton a 7-es busz mögött, háttérben a Keleti pályaudvar (1969) <br /><i>Fortepan</i>A 19-es busz halad a Rákóczi úton, a Baross térnél (1972) <br /><i>Fortepan</i>Autóbusz halad át a Margit hídon, a margitszigeti lehajtó közelében (1975) <br /><i>Fortepan</i>Egy busz halad a Blaha Lujza tér felé a Rákóczi úton (1976) <br /><i>Fortepan</i>A Kálvin tér forgalma 1977-ben <br /><i>Fortepan</i>A Kálvin tér a Múzeum körút felé nézve (1977) <br /><i>Fortepan</i>Buszok a Moszkva téren (ma Széll Kálmán tér) 1980-ban <br /><i>Fortepan</i>A 6-os busz közeledik a  Szent István körúton a Marx (Nyugati) tér felé (1983) <br /><i>Fortepan</i>

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár