Ruha nélkül, alsógatyában repülték át először a La Manche csatornát
2021. január 7. 17:03 Múlt-kor
1785. január 7-én délután 3 óra környékén két alulöltözött, mindössze alsónadrágot és mentőmellényt viselő férfi szállt le egy hőlégballonnal a franciaországi Calaistől néhány kilométerre található De Felmores erdőben.

Kép forrása: Wikimedia Commons
Korábban
A két kalandor, a francia feltaláló Jean-Pierre Blanchard és amerikai társa, az utazást jelentős összeggel támogató orvos-tudós, John Jeffries a hidegtől vacogva, szinte sokkos állapotban ténfergett percekig.
Megilletődöttségükben még gratulálni is elfelejtettek egymásnak, pedig lett volna miért: a történelemben elsőként ők repülték át a La Manche csatornát.
A két férfi a nagy napon délután egy órakor szállt fel a doveri kikötőből. Az utazók magukkal vitték a világ első légiposta-szállítmányát, egy levelet, amelyet Benjamin Franklin fia, William Franklin írt az ő fiának, William Temple Franklinnek.
A kalandorok már az út kétharmadán túl voltak, amikor a francia partok közelében a hőlégballon veszélyesen zuhanni kezdett.
Blanchard-ék ekkorra azonban már mindhárom ballasztként használt homokzsáktól megszabadultak, így nem maradt más választásuk: fokozatosan meg kellett szabadulniuk a tartozékoktól és a rakománytól.
Először a technikai felszereléseket – horgonyokat, evezőket – dobálták ki a kosárból, ám kiderült, hogy ez nem elég, kabátjuktól és nadrágjuktól is megszabadultak. Hogy ne egy szál alsónadrágban fejezzék be az utat, magukra kapták mentőmellényüket.
A hőlégballon – nem tudni pontosan, hogy a kidobott tárgyak vagy az erősödő szél következtében – ekkor emelkedni kezdett, De Felmores erdősége fölé érve pedig már a landolás okozott problémát.
Blanchard az ágakba kapaszkodva segítette a leszállást, míg Jeffries kiengedte a levegőt ballonból, így végül szerencsésen földet értek.
Calais-ben ünneplők ezrei várták a hősöket, a történelmi utazás azonban egyedül Blanchard-nak hozott elismerést: Calais díszpolgára lett, XVI. Lajostól pedig 1200 líra évjáradékot szavazott meg neki, míg Jeffries neve szinte teljesen feledésbe merült.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- A kora középkor embere sokkal egészségesebb volt a leszármazottainál
- Mégsem a híres krími ostrom lehetett az európai pestis forrása tegnap
- Részlegesen helyreállítják Pompeji második világháborúban megsérült épületét tegnap
- Két király és egy tábornok megbuktatásán át vezetett Nasszer útja a hatalomba tegnap
- Tízezernél is több középkori érmére bukkantak egy falu lakói Kínában tegnap
- Az 1849-es ostrom idején bosszúból rommá lőtt Redoute helyén épülhetett meg a Vigadó tegnap
- Ezer évvel korábban kezdhettek palotákat építeni Kínában, mint eddig gondoltuk tegnap
- A kikiáltási ár sokszorosáért kelt el Napóleon „börtönének” utazóládában megtalált kulcsa tegnap
- Szó szerint halálra dolgozta magát a szatíráival elhíresült Molière tegnap