Ritka fotók a századfordulós Szöulról
2016. március 31. 17:19
A Han folyó környéke, ahol a mai Szöul fekszik, már hatezer évvel ezelőtt is lakott volt. A Hanszong (erődváros) néven is ismert város az ókorban és a kora középkorban különböző koreai királyságokhoz tartozott, jelentősége a 11. században kezdődött palotaépítések után növekedett meg. Az 1392 és 1897 között az egész félszigetet uraló Csoszon-dinasztia első királya tette meg Szöult fővárosnak. Habár a település folyamatosan fejlődött (a városfalon kívül is egyre több épület bukkant fel), évszázadokon át elszigeteltségben élt. A 19. század végén végül engedett az izolációból, és beengedte a külföldieket, akik meghozták a modernizációt. Szöul volt az első kelet-ázsiai város, amely elektromosságot vezetett be a királyi palotába, az utcai elektromos lámpák felállításában egyébként Edison vállalata segített. A nyugati országokkal, elsősorban Franciaországgal és az Egyesült Államokkal történő kereskedelem nagy fejlődést hozott Korea fővárosának. 1904-ben a városba látogató amerikai Angus Hamilton így írt Szöulról: „az utcái csodálatosak, tágasak és tiszták, a vízelvezető képességük pedig dicsérendő. A korábbi szűkös, koszos sávok helyett széles utakon lehet közlekedni. Mérhető távolságon belül Szöul a Kelet legnagyobb, legérdekesebb és legtisztább városa”. 1899-ben megindult a városban a villamosközlekedés, 1912-ben pedig megjelent az első taxi vállalat.
Korábban
Villamos és ősi várfal
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap