Öngyilkos küldetésen semmisült meg a világ első katonai tengeralattjárója
2022. szeptember 28. 16:26 Múlt-kor
Korábban
A Hunley elődjei
1861-ben kitört a polgárháború Észak-Amerikában. Az Unió blokád alá vonta a délieket, hogy megakadályozza a gyapot óvilági (elsősorban angliai) értékesítését, és hogy megelőzze a fegyverek és más gépek behozatalát a Konföderációba. A nyomasztó fölény megtörése érdekében a déliek minden eszközt bevetettek.
Két New Orleans-i mérnök, Baxter Watson és James McClintock a felkínált jutalom reményében kezdtek el egy tengeralattjáró megépítésében gondolkodni. Sikerült beszervezniük egy helyi ügyvédet, Horace Lawson Hunleyt, aki a lousianai törvényhozásnak is a tagja volt. Míg McClintock felelt a projekt műszaki és technikai részéért, Hunley megszerezte az anyagi és politikai támogatást.
Az első járművük, amelyen dolgoztak, a Pioneer nevet kapta. Az adatok és a rajzok alapján egy régi hajókazánból épült, négy méter hosszú és 1,2 méter átmérőjű volt. A kazán két végét levágták, és kúpokat szegecseltek a helyükre, amelyekben a merüléshez szükséges ballasztokat tartották.
Az északi USS Minnesota hadihajó ellen induló déli tengeralattjáró egy korabeli illusztráción
A legénység három fős volt, a hajót kézzel működtetett hajócsavar hajtotta. A Mississippin és a New Orleans melletti Pontchartain tavon kísérleteztek mindaddig, amíg az Unió csapatai meg nem közelítették a várost. Ezután elsüllyesztették, hogy ne jusson az északiak kezére, de azok így is megtalálták és kiemelték. Később, 1868-ban, eladták ócskavasnak.
A tengeralattjárón dolgozó csapat az alabamai Mobile-ba költözött át, és kapcsolatba léptek a rúdtorpedót feltaláló Edgar C. Singerrel és társaival, és sikerült újabb pénzügyi támogatást szerezni a projekthez. George Erasmus Dixon és William A. Alexander hadnagyokat, a hadsereg két tisztjét a munkálatokhoz vezényelték.
A Pioneer II, vagy más néven az American Driver, már sokkal nagyobb és bonyolultabb szerkezet volt hasonnevű elődjénél. 11 méter hosszú, 90 centiméter széles és 1,2 méter magas volt, ötfős személyzettel, és egy kis tornyot is felszereltek rá. Az adatok azonban szintén csak a fennmaradt rajzokból következtethetőek ki.
McClintock próbálkozott gőzmotorokkal és elektromos motorokkal is, de előbbi túl nagy és nehéz, utóbbi túl bonyolult és megbízhatatlan volt, így maradtak a kézi hajtásnál. A Pioneer II sorsa akkor pecsételődött meg, mikor a kikötőből egy hevesebb vihar elragadta, és a Mexikói-öbölbe kisodródva elsüllyedt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
9. Végvári harcok Magyarországon a török ellen
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- A Római Birodalom örökébe kívánt lépni hódításaival II. Mehmed szultán
- Döntő hatással volt Nagy Szulejmán uralkodására kedvenc háremhölgye
- A híres csel előtt már kétszer is bevették Budát Szulejmán seregei
- Páncél helyett ünneplőbe öltözve indult az utolsó rohamra Zrínyi Miklós
- A törökök szerencsenapja: augusztus 29.
- Lefejezett foglyok a hódoltság határvidékéről
- Hétvégi várkalauz: Nagykálló
- Hétvégi várkalauz: Szikszó
- Müezzin hívhatta imára a csókakői janicsárokat
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.