Öngyilkos küldetésnek bizonyult a harci tengeralattjáró első sikeres bevetése
2020. február 17. 13:14
Amikor a kézzel hajtott, konföderációs H. L. Hunley elsüllyesztette az északiak hatalmas gőzösét, a USS Housatonicot a charlestoni kikötőben 1864. február közepén, már nem tudta befolyásolni a háború kimenetelét. A tengeri hadviselést azonban örökre megváltoztatta, ugyanis ez volt az első tengeralattjáró, amely elsüllyesztett egy csatahajót.
Korábban
1864. február 17-ének tiszta, de hűvös éjjelén John Crosby állt a USS Housatonic fedélzetén, amely kilenc kilométerre volt a Fort Sumter erődszigettől, ahol eldörrentek az amerikai polgárháború első lövései.
A charlestoni kikötőben járőröző hajó Dél-Karolina part menti vizeinek tengeri blokádját felügyelte, amely lassan, de biztosan megfojtotta a Konföderáció gazdaságát.
Este 8 óra 45 perckor Crosby és a fedélzeti tiszt a hajó jobb oldalán kihajolva száz méterre megláttak valamit, amin megtört a víz - először úgy vélték, egy delfin vagy egy farönk lehet az.
Ám amint egyre közeledett a sötét árnyék a Housatonichoz, Crosby megkongatta a vészharangot, ugyanis rájött: egy harci tengeralattjáró lopakodik.
A konföderációs szökevényektől gyűjtött információk alapján az uniós hajóknak volt egy speciális jelzésük, amely az "alulról" jövő veszedelemre figyelmeztette a tengerészeket, ugyanis négy hónappal azelőtt a USS New Ironsides nevű hajót súlyos károk érték egy konföderációs tengeralattjáró támadása során.
Miközben a gőzös fedélzetén a matrózok az állásaikhoz futottak, a primitív tengeralattjáró belsejében hét, egymás mögött ülő konföderációs tengerész hajtotta a gépezetet az 1240 tonnás háborús naszád felé, a nyolcadik ember pedig kormányzott.
A tengerészek hihetetlen kockázatot vállaltak, ugyanis azt megelőzően 13 ember, köztük a feltaláló, Horace Lawson Hunley életét követelte a 12 méteres "szörnyeteg", amely a támadást megelőző tesztek során kétszer is elsüllyedt.
A Hunleyt az alabamai Mobile-ban szerelték össze, s bár Crosby kezdetben delfinnek hitte, valójában egy bálnára hasonlított. Egy henger alakú, vasból készült gőzkazán adta a jármű alapját, amely kúpos orrban és farban végződött.
Miután sikeresen tesztelték a Mobile folyón, 1863 augusztusában Charlestonba szállították. A Hunley megépítését követően felébredt a konföderációs hadvezetés reménye, hogy esetleg sikerül áttörni a gyilkos tengeri blokádot.
Nem sokkal az első tesztelés kezdete után az akkor kilencfős legénységből öten fulladtak vízbe, amikor a kormányos a hajót véletlenül a merülési fokozatba állította, pedig a nyílások még nem voltak bezárva.
A tengeralattjárót még sikerült megmenteni, azonban kevesebb mint két hónappal később egy újabb teszt során már nyolc főt, közte a feltalálót is a hullámsírba vitte.
A tengeralattjárót még egyszer felhúzták a folyó fenekéről. 1863 novemberében George Dixon hadnagy - bár pontosan ismerte az előzményeket - elvállalta a parancsnokságot, s önkénteseket toborzott.
A hadnagy magával vitte szerencsetalizmánját is: egy aranyérmét, amely két évvel azelőtt megmentette az életét egy golyótól.
A gyors támadás során a Housatonic 12 ágyúját nem tudták időben beüzemelni, a fedélzetről leadott puskalövések pedig nem ártottak a tengeralattjárónak, amely néha kiemelkedett, hogy navigálása pontos legyen.
A Hunley orrára szerelt 4,8 méteres dárdaszerű rúd, és a végére erősített robbanóanyag nagy lyukat ütött a hajó jobb oldalán. A 62 kilogrammnyi puskaport tartalmazó robbanótöltet hatalmasat robbant, s a Housatonic perceken belül megtelt vízzel, majd elsüllyedt.
Az uniós hajón 155 fős személyzet tartózkodott, amely a mentőcsónakok segítségével időben meg tudott menekülni, azonban közülük öten életüket vesztették.
Nem kellett sokáig várniuk a csónakokban, ugyanis nemsokára megérkezett egy újabb uniós hadihajó, amely felvette a hajótörötteket.
A történet vége azonban érdekes fordulatot vett, ugyanis a Hunley sohasem tért vissza a kikötőbe. Hogy hová tűnt, sokáig rejtély maradt.
A szakemberek szerint a sikere lehetett a veszte, elképzelhető, hogy a robbanásban a tengeralattjáró is megsérült, s a süllyedő gőzös keltette örvények elől nem tudott elmenekülni.
Az sem zárható ki, hogy mivel semmilyen felszíni sérülése nem volt, a problémát a kabinon belül kell keresni; a nagy erejű robbanás a Hunley legénységét is kiüthette, s még azelőtt elfogyott az oxigénjük, hogy bármelyikük magához tért volna.
A Hunley roncsát 1995-ben fedezték fel, de csak öt év múlva kezdhették meg a tisztítását - a kiemeléskor használt acélszerkezetet csupán néhány héttel az újjávarázsolt tengeralattjáróról készült első fotók (2012. február) megszületése előtt szerelték le a törzsről.
A 150 évvel ezelőtt elsüllyedt tengeralattjáró ma egy 400 ezer literes tartályban alussza álmát, legénységét pedig 2004-ben örök nyugalomra helyezték.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap