Megtalálhatták Amelia Earhart repülőgépének roncsát
2019. február 1. 16:35 Múlt-kor
Korábban
Mélyre merülni
A roncs egy kicsiny, lakott sziget, Matzungan partjainál található. A sziget a magától Új-Guinea szigetétől keletre található Buka nevű nagyobb sziget nyugati oldalán van – jelentős távolságra Lae-től, azonban nem a nyílt óceánon. Snavely hipotézise azt feltételezi, hogy a repülőgép üzemanyagtartálya nem volt teljesen feltöltve induláskor, így amikor a Howland-sziget felé haladva erős ellenszélbe értek, Earhart és Noonan úgy döntöttek, inkább visszafordulnak – márpedig ekkoriban Bukán volt a legközelebbi, általuk ismert leszállópálya. Snavely szerint ide igyekezhettek viharos időben, amikor lezuhantak.
Az üzemanyagtartály feltöltöttsége igen sok vita tárgya volt eddig is: egyértelmű dokumentáció nincs arról, hogy aznap mennyi üzemanyagot töltöttek a repülőgépbe. Egyesek szerint a különféle felszerelések és tartalék üzemanyag által jelentett rengeteg súly miatt (a világ körüli útra indulás előtt Earhart számos nélkülözhető dolgot már kénytelen volt kiszerelni a repülőből, hogy legyen elég hely a tartalék üzemanyagnak, illetve a többféle rádiónak és navigációs eszközöknek) aznap nem került teljes feltöltésre a tartály. Mások szerint azonban mivel Earharték tudták, hogy az Új-Guinea–Howland-sziget szakasz lesz útjuk során a leghosszabb folyamatos repülés, minden bizonnyal teletankolták az Electrát, azonban még így sem biztos – főként erős ellenszélben –, hogy elegendő üzemanyaguk lett volna. Így még akár az is lehetséges, hogy az út későbbi szakaszán fordultak vissza, és zuhantak le Matzunganon.
Mennyire hihető az elmélet?
Rengeteg elmélet kering azzal kapcsolatban, mi történt Earharttal és Noonannel. Chris Williamson, A „Chasing Earhart” (Earhart nyomában) című internetes podcast rendezője szerint ezek öt fő kategóriába sorolhatók:
1. Az Electra valahol az óriási, üres Csendes-óceánba zuhant, illetve kényszerleszállást hajtottak vele végre a vízen, a szárazföldtől távol – a repülőgép elsüllyedt, Earhart és Noonan pedig a tengerbe vesztek.
2. Earhartot és Noonant a terjeszkedő Japán Birodalom katonái ejtették foglyul valamely csendes-óceáni szigeten (vagy miután rájuk találtak a tengeren), majd vagy a fogságban haltak meg, vagy kivégezték őket.
3. A páros egy lakatlan szigeten lett számkivetett, a legnépszerűbb elmélet szerint Nikumarorón (korábban Gardner-sziget), ahol egy másik kutatóexpedíció különféle tárgyakat talált, repülőgéproncsot azonban nem. Egy ilyen, fákkal és kiterjedt élővilággal rendelkező szigeten akár hosszabb ideig is életben maradhattak.
4. Az Irene Bolam-elmélet: Earhartot foglyul ejtették a japánok, azonban nem ölték meg, hanem kiadták az Egyesült Államoknak, ahol aztán felvette az Irene Bolam nevet, és 1982-ig élt. Ezt egy 1970-ben kiadott könyv állította, és maga Bolam (aki egyébként ismerte Earhartot az 1930-as években) is tagadta: 1,5 millió dollárra perelte a kiadót, és hosszú nyilatkozatot adott ki, amelyben tagadta, hogy ő lenne Earhart. A számos azóta írt szakértői cáfolat ellenére sokan kitartanak az elmélet mellett, és újabb művek is íródtak a témában.
5. A Buka-hipotézis, miszerint Earhart visszafordult, és megkísérelt Bukán leszállni, végül pedig valahol itt zuhant le. Ebbe a kategóriába tartozik Snavely elmélete is, miszerint a Matzungan melletti roncs Earhart Electrája.
Williamson dicséretesnek tartja Snavely szkeptikus megközelítését. „Nagyon óvatosan közelíti meg” – mondta. „Nem állítja, hogy megtaláltuk, pedig nagy ziccer lenne.” Maga Snavely úgy fogalmaz: azt szeretné megtudni, ki halt meg az 1937-es szerencsétlenségben. „Ezen a ponton az érdekel minket, hogy azonosítsuk, kinek a repülője volt” – mondta. „Valaki meghalt abban a gépben, és szeretnénk tudni, ki volt az, hogy elmondhassuk a családjának.”
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap