Másra tervezték, de légópincének is beváltak a londoni metró megállói
2025. január 24. 18:07 Múlt-kor
A 19. század a vasút évszázada volt. A rendkívül gyors technikai fejlődés lehetővé tette, hogy az ember addig nem ismert sebességgel, akadálytalanul, tehát kiszámíthatóan és megbízhatóan száguldjon úticélja felé. Anglia élen járt a vasútépítésben, 1854-re Londonban már hat pályaudvar szolgálta az utasokat céljait.
3. Bombák elől is védett az alagút
Korábban
Ablaktalan kocsikban utaztak, mégis szerették a világ első metróját a londoniak. A földalatti vasút története a brit fővárosból indult, ahol az átadás után kevésbé kényelmes körülmények, de annál gyorsabb utazás várta a felszállókat.
Vasút a föld alatt
Az évtizedek alatt rohamosan nőtt a forgalom a pályaudvarok környékén, a belvárosba igyekvő vagy onnan érkező lovaskocsiktól gyakran mozdulni is nehéz volt. Már az 1830-as években felmerült az ötlet, ha a felszín ennyire zsúfolt, miért nem építkezünk a föld alatt?
Amikor a megnövekedett közúti forgalom már komolyabb problémát okozott, a brit parlament törvényt fogadott el, ami kezdeményezte a Paddington pályaudvar, a Farringdon Street és a King’s Cross összekötésére szolgáló földalatti vasút megépítését. Az építkezés – hasonlóan a budapesti földalattihoz – alagutak kiásásával kezdődött, amelyre tetőszerkezetet építettek és végül ismét betemették, visszaépítve az útburkolatot.
Utasok szállnak fel (1906)
Az építkezés lelkes támogatója volt Charles Pearson ügyvéd és politikus. Látva a megnövekedett forgalom városra gyakorolt hatását, már 1845-ben plamfletben javasolta a metró megépítését. Ötlete alapján a földalatti „légi vasút” lett volna, amit sűrített levegővel mozgatnak az alagútban. Bár ötlete végül nem ilyen formában valósult meg, rengeteg munkával élen járt a projekt finanszírozásának megoldásában. Pearson nem érhette meg az első metróvonal átadását, 1862-ben vízkorban halt meg.
Füst mindenütt
Az építkezés hosszadalmas és nehézkes folyamata a londoni polgárok mindennapi életét is megnehezítette, az évek alatt számtalan panasz érkezett a munkálatokra. A lakosság ugyanakkor hamar megtapasztalta a földalatti vasút előnyeit. 1863. január 10-én – egy pénteki napon – végre utasokkal indult el az első szerelvény. Sikere olyan átütő volt, hogy az először csak öt kilométeren, hét megállóval kialakított vonalat szinte azonnal bővíteni kezdték, a londoni metró pedig napjainkra a legnagyobb hálózat lett – a vonalak hosszát tekintve.
A Metropolitan-vonal építése.
Míg számunkra gyors és kényelmes választás metróval utazni, az első utasok számára kevésbé volt kellemes élmény. A kocsikat gőzmozdonyok húzták és mivel az alagútrendszer szellőzése nem volt megoldva, a füst állandó volt. A mozdonyvezetők, hogy csökkentsék a füst belélegzését, hosszú szakállat növesztettek. Az utastérben ablaktalan kocsik várták a felszállókat, ami bizonyára izgalmas élménnyé tette a földalatti utat. A metró népszerűségére mindez nem volt hatással, a közlekedés megkönnyítése pedig a városfejlődésnek is jót tett. A külső kerületekből egyszerűvé vált a beutazás, ami azt is jelentette, hogy a belváros (City) népsűrűsége nem nőtt, nem vált túlzsúfolttá.
Metró: utazás és védelem
A következő évtizedek a metróhálózat folyamatos építéséről szóltak. A kezdeti kényelmetlen kocsikat hamar leváltották és a gőzmozdonyok helyett is megjelentek az elektromos szerelvények. Az ikonikus metróhálózat a 20. században is szerepet kapott. A második világháborúban London a föld alá költözött. Az alagutak óvóhelyként szolgáltak, több megállót ért bombatalálat, ami sok civil áldozattal járt. Az alagutakban nem csak a lakosság, hanem a British Múzeum kincsei is menedéket találtak, és egyes megállók a légvédelem főhadiszállásként is működtek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
27. Az első világháború és következményei
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Utazás a frontra, spanyolnátha, leleplezett viszony: mozgalmas év volt Franklin Roosevelt számára 1918
- A gránát még célt tévesztett, a lövések halálosan megsebesítették a főhercegi párt Szarajevóban
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- Az első világháború harcainak valóságos időkapszulája került elő az olasz Alpokban
- Románia hadba lépését késleltette, Olaszországét azonban már nem tudta megakadályozni a gorlicei áttörés
- Háború, spanyolnátha, leleplezett viszony – sok fordulatot hozott Franklin Roosevelt életébe az 1918-as év
- Bár ebben reménykedett, Fritz Haber vegyi fegyverei nem tudták eldönteni az I. világháborút
- Az I. világháborús francia sisakok nagyobb védelmet nyújtottak, mint a mai amerikaiak
- Sártenger, életveszély és felelősség – az első világháború futárai
- Bukástól féltek, de meghódította a világot a dobozos sör tegnap
- Másra tervezték, de légópincének is beváltak a londoni metró megállói tegnap
- Félezer kilométert gyalogolt a szabadság felé Winston Churchill tegnap
- Egész életében a jámborságot hirdette Szalézi Szent Ferenc tegnap
- Hős harcos volt a különcnek tartott filozófus, Szókratész tegnap
- Öt fejedelmet szolgált Kemény János mielőtt trónra lépett volna 2025.01.23.
- Felesége mentette meg az őrülettől a különc Salvador Dalít 2025.01.23.
- 10+11 furcsaság a sorozatgyilkosokról 2025.01.23.