2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Luxus a tengeren – Pihenés az úszó szállodákban

2024. október 17. 10:20 Múlt-kor

A tengeri utak mindig egy bizonyos célt szolgáltak: csatározás, kereskedelem, felfedezés. A kifejezetten utasszállításra szolgáló óceánjárók a XIX. században jelentek meg, és külön részleggel rendelkeztek a tehetősebbek számára. Ezek után már csak néhány év kellett, hogy az első luxushajók is útnak induljanak: legkorábban az Augusta Victoria került vízre Hamburgban.

Hajó

OTP Travel

 

 

A meghatározott vonalon közlekedő, utasaik gyorsabb célba jutását segítő hajók leginkább a partok mentén közlekedtek, az óceánjárók esetén később terjedtek el a kizárólag személyszállításra épített változatok. Ezeken már tágas privát részleg, sok esetben külön luxusszint volt kialakítva a hosszú úton is pihenni vágyó, gazdagabb réteg tagjainak.

Szenzációs kialakítás

A XIX. század végéhez közeledve már javában zajlott a hajóépítési verseny, melynek során a minél nagyobb, szebb, elegánsabb tengeri járművek megépítése volt a cél. 

A Földközi-tengeren, a norvég partok mentén vagy a Karib-térségben a nyári turistahajózás egyfajta státuszszimbólumnak számított, és egyre szélesebb körben terjedt el ez a kikapcsolódási forma a tehetősebbek köreiben. A ma közlekedő hatalmas luxushajók már-már igazi szállodakomplexumok, megtalálhatók rajtuk akár víziparkok, színházak, éttermek is, és az utasok kizárólag a pihenés kedvéért szállnak fel rájuk.

A világ első tengeri élményutazása az Augusta Victoria nevű hajóhoz kötődik, amely ikercsavaros megoldása miatt korának leggyorsabb transzatlanti járata volt. A hajó kialakítása hatalmas szenzációnak számított, díszes lépcsőháza, tükrös termei, pálmafái, kivilágítása és specialitásokat felszolgáló konyhája miatt a XIX. században úszó hotelként emlegették. Az addig ismeretlen luxus mellett különleges volt, hogy az Augusta Victoria női utasokat is fogadott, akkoriban szokatlan módon.

Szultáni látogatás

Az 1891-es körutat Albert Ballin német hajómágnás ötlete alapján valósították meg, méghozzá a nyári szezonon kívül, január végi indulással Hamburgból. Az Augusta Victoria 241 utast szállított, és a közel két hónap alatt érintette – többek között – Southamptont, Gibraltárt, Kairót, Jeruzsálemet, Athént, Nápolyt és Lisszabont is. A kikötőkben díszsortűzzel köszöntötték, sőt Konstantinápolyban még maga a szultán is látogatást tett a fedélzetén.

Ekkor még nem voltak a városokban idegenvezetők, az utasok csak leszálltak, és nézelődtek a kikötők környékén. Ez mára megváltozott, Ballin sikere lendületet adott a hasonló utazások tervezéséhez, és a mai napig rengeteg luxushajó indul el a mediterrán vidékekre, az északi területekre vagy a karibi szigetvilágba. De nemegyszer az óceánnak is nekivágnak, hogy a kontinensek között kalandozva szállítsák a pihenni vágyó utasokat.

Fedezze fel a világ szépségeit az OTP Travellel! Tekintse meg a hajós utazási ajánlatokat az otptravel.hu oldalon!

(x)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár