Legendás középkori hajót találtak a finn partoknál
2015. május 6. 13:23
Mesebeli kincset emlegetnek a régészek annak kapcsán, hogy megtalálták azt az 1468-ban elsüllyedt hajót, amely utolsó, végzetes útján 10 ezer aranyérmét és rengeteg aranyékszert szállított.
Korábban
A korabeli források szerint a Hanneke Wrome - egy másik hajó társaságában - a Hanza-szövetség központjából, a németországi Lübeck városából Tallinba tartott 1468. november 11-én, fedélzetén 10 ezer aranyérmével és rengeteg aranyékszerrel (mai értékükön számolva 150 millió dollárral), amikor váratlanul viharba keveredett. A két hajó közül a Hanneke Wrome nem tudott megmenekülni és elsüllyedt, a hullámsírba rántva a hajó kétszáz fős legénységét.
A Hanneke Wrome feltételezett roncsát a tapasztalt kutató, Rauno Koivusaari - ő azonosította 1999-ben a két árbocos holland kereskedelmi hajót, a Vrouw Mariát is - találta meg a finnországi Jussarö szigetétől délre. A kutató szerint a roncsok kelet-nyugati irányban fekszenek szétszórva a tenger mélyén, ami megfelel annak az elképzelt modellnek, hogy egy, a - Finnországban szokatlan természeti jelenségnek számító - keleti szél nyomán támadt viharban elsüllyedt hajó miként kerül a tenger mélyére.
A tallini állami levéltárban fellelhető forrásokban két különböző leírás szerepel, az egyik szerint a Hanneke Wrome Tallintól 16, a másik szerint 24 kilométerre süllyedt el. "Mindkettő adat helyes, az egyik a Hanza-szövetség által használt tengeri mérföld szerint, a másik pedig a korban továbbra is alkalmazott római mértékegység szerint, amely a hajó hosszát vette alapul" - magyarázta Koivusaari.
A közel 40 méter hosszú hajóról víz alatti felvételek is készültek, ezeken jól látható, hogy a Hanneke Wrome fatörzsének egyes részei és a horgony is kiváló állapotú. Koivusaari szerint a Hanneke Wrome kogge-építésű hajó (a kogge egy hadicélokra is alkalmazott Hanza kereskedelmi hajótípus volt), de annál nagyobb, ezért inkább hulknak (vitorláshajó) nevezhető, amely a kogge késő középkori, kora újkori továbbfejlesztése, s amelyet elsősorban a folyókon, csatornákon használtak a 14-15. században.
A roncsnak a felvételek szerint talán három árboca is lehetett, de pontosabbat senki nem tud modani erről a hajótípusról. A Koivusaari vezette kutatócsapat eddig több hajórészt, illetve leletet azonosított, köztük tetőcserepeket, egy ismeretlen eredetű ólomtárgyat és néhány hordófedelet. A Helsinki Egyetem kutatói jelenleg azt vizsgálják, hogy utóbbiak vajon egy mézeshordó részei voltak-e.
A finn Régiségügyi Nemzeti Tanács a nyáron folytatja a roncs feltárást, amint végeznek, a hajó értékes rakománya a finn kormány tulajdonába kerül.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2012
- Özvegyek országa: megjelent a Múlt-kor őszi száma
- A férjét istenítő vörös grófnő
- A pártfeleség
- "18 évet vártam erre a napra"
- "Na, Nagyné, meghallgatod, amit írtam?"
- A kormányzó hitvese
- A Tutanhamon-sír feltárásának krónikája
- A magány rabjai
- A prostitúció és a prostituáltak rendőri szemmel az 1980-as évek Budapestjén
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap