Hiába vonzotta a jómódú utazókat, a grandiózussága lett a Titanic veszte
2021. április 21. 13:02 Múlt-kor
1912. április 14-e vitathatatlanul a hajózás történetének az egyik legismertebb dátuma. Ezen a napon ütközött jéghegynek a Titanic, majd alig pár órával később, az éjszaka közepén örök hullámsírba süllyedt. Ennek okairól és körülményeiről a mai napig vitatkoznak a szakértők, az azonban bizonyosnak tűnik, hogy a hajó köré épített „elsüllyeszthetetlenség” kultusza és a maga korában gigantikusnak – és túlzásnak – számító méretek közrejátszottak az ezerötszáz emberéletet követelő tragédiában.
Korábban
A világ legnagyobb hajójának építése
A 20. század elejének hajózási üzletágát néhány társaság uralta, ezek közül az egyik leghíresebb a White Star Line volt. Hogy túltegyen riválisain – melyek között említhetjük a szintén híres, német tengeralattjáró által elsüllyesztett Lusitaniát – a White Star belekezdett addigi legambiciózusabb projektjébe: az RMS Titanic építésébe.
A görög mitológia óriásairól, a Titánokról elnevezett hajót egy igazi „lebegő behemótnak” álmodták meg, amely az indulásakor a világ legnagyobb személyszállító hajójává válhatna.
A Los Angeles Herald az elsők között jelentett a hatalmas projektről 1908. április 23-i számában: „A White Star két, sosem látott méretű hajót helyez majd vízre Belfastban. A hajókat turbinákkal és dugattyús motorokkal szerelik fel, hogy fenn tudják tartani a tervezett 21 csomós (39 kilométer/órás) átlagsebességet.”
A munkálatok az 1909-es év elején kezdődtek. A belfasti székhelyű Harland &Wolff hajógyár készítette a monstrumot, ehhez közel hárommillió szegecsre, és háromezer munkásra volt szükségük. Mindennel együtt a hajó gyártása hétmillió dollárba, mai értékén kétszáz millió dollárba került (átszámítva ez hatvanmilliárd forint).
![](https://ad.jumu.hu/www/images/c65b0b3632b0346d952b9765fd6fe179.jpg)
Noha a mai tengerjáró hajókkal összevetésben a Titanic méretei eltörpülnek – egyharmadnyival hosszabbak és kétszer olyan szélesek – a maga korában ez így is rekordnak számított. A White Star Line hatvanezer tonnás hajók építését tervezte, és bár a Titanic csak negyvenhatezer tonnát nyomott, így is a valaha gyártott legnehezebb hajó lett.
Nem mindenki volt elragadtatva a Titanic hatalmas méreteitől. Néhány, hajógyártásban jártas szakértő óvta a tervezőket, hogy a hajó ahhoz is túl nagy lesz, hogy biztonságosan kikössön. A The Washington Times szakembereinek javaslata szerint ideális esetben a Titanicnak és testvérhajójának, az Olympicnak, a tengeren kell majd kipakolni a rakományt, és kiszállítani az utasokat.
1912-es hivatalos vízre helyezésekor a Titanic a világ legnagyobb hajója címnek lehetett büszke tulajdonosa. A 269 méter hosszú és 28 méter széles behemót több mint negyvenhatezer tonnát nyomott.
A korábbi szakértői intelmektől függetlenül a Titanic 1912. március 31-re elkészült, és néhány nappal később elindult első – egyben utolsó – útjára.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/dd4c71d7e065038ad3ed256b5c105d9a.jpg)
- A Szovjetunió mellett Csehszlovákia és Jugoszlávia felé is jóvátétel terhelte Magyarországot tegnap
- Több ezer embernek kellett elhagynia otthonát a Pinatubo kitörése miatt tegnap
- Tíz kihagyhatatlan nyári színházi bemutató tegnap
- Hibás politikai döntések sorozata vezetett a Magna Carta kiadásához tegnap
- Hadvezérként is jeleskedett Bakócz Tamás, a későbbi pápajelölt tegnap
- Súlyos vereséget mért Napóleon az utolsó nemesi felkelésre 2024.06.14.
- Nem állt meg az élet Franciaországban a német megszállás után 2024.06.14.
- „Érzelmileg is erősen motivál, hogy Budapestért dolgozhatok” – interjú Csorba László történésszel 2024.06.14.